ANNONS

Sju av tio e-handlare nobbar marknadsplatser: "Flera tecken"

Svenska e-handlare är alltjämt skeptiska till marknadsplatser

Ingen dominerande aktör i Sverige, anser myndigheten.

ANNONS

Svenska e-handlare nobbar stora digitala marknadsplatser. Det konstaterar Konkurrensverket efter en genomlysning av branschen. Totalt sju av tio e-handlare väljer bort aktörer som Cdon, Zalando, Fyndiq och Amazon och når istället sina kunder via den egna webbshoppen främst.

Det innebär också att det i dag inte finns någon dominerande marknadsplats i landet, enligt myndigheten. Och för de handlare som väljer att hoppa på tåget står de digitala marknadsplatserna för högst 20 procent av omsättningen.

Konkurrensverket konstaterar att det under 2020 skedde en tillväxt motsvarande tre till fyra år under ett enda år. Samtidigt etablerades 3500 nya e-handelsbutiker. Ungefär 1500 fler jämfört med året innan. Och myndigheten tycker att konkurrensen är tillräcklig.

Det finns flera tecken på att konkurrensen inom den svenska e-handeln generellt sett är god, men den digitala utvecklingen går snabbt och förutsättningarna kan fort förändras. Just nu pågår en internationell debatt om digitala marknader och flera länder genomför ny reglering på området. Även i Sverige finns det skäl att noga följa utvecklingen på de digitala marknaderna, säger Konkurrensverkets generaldirektör, Rikard Jermsten, i ett uttalande.

Nu kommer man istället att rikta blickarna mot annonsmarknaden online. Här har det nämligen framkommit i internationella studier att e-handlare kan begränsas i sina möjligheter.

Om företags möjligheter att vara digitalt synliga begränsas, riskerar det att påverka konkurrensen. Det finns därför anledning att närmare utreda utvecklingen av digitala annonsmarknader, säger Rikard Jermsten.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap