Självbetjäning växer i popularitet, visar rapporten "Unika besökare" som Swish tagit fram tillsammans med HUI Research. Självbetjäningshandeln ökade med 10 procent mellan 2022 och 2023 och det är framför allt den yngre målgruppen som driver utvecklingen.
Med självbetjäning avses självutcheckningsstationer, butiksappar eller webbsidor. I det förstnämnda växte användningen från 58 till 67 procent, medan appar och webbsidor gick från 22 till 27 procent.
Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterades inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen. Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto, säger Urban Höglund, vd på Swish, i en kommentar.
Det är framför allt generation Z, 18-29 år, som ogillar att stå i kö och därför tycks föredra olika typer av självbetjäning. I rapporten framgår det att hela 39 procent av de svarande lämnat en butik under det senaste året då kön till kassan var för lång.
Hälften svarar också att de främst använder självutcheckning för att undvika köer.
Kundernas förväntningar på olika tekniska lösningar är hög och efterfrågan blir allt större, framför allt bland de yngre konsumenterna. Alla har olika behov, vissa vill ha personlig service och rådgivning, andra vill klara sig själva och inte visa sin varukorg för någon. Alla är helt enkelt unika och vi är övertygade om att tekniken är nyckeln till att skapa dessa personliga köpupplevelser, säger Urban Höglund.
"Kommer fortsätta växa"
Samtidigt är frågan om det kan bli för mycket av det goda? I undersökningen ser man nämligen att konsumenterna i genomsnitt har tre butiksappar på telefonen. De mellan 18 och 49 har i snitt fyra appar, medan åldersgruppen 50 till 64 år är nere på tre och 65+ på två. Det gäller alltså att göra bra ifrån sig för att platsa bland de appar som konsumenterna väljer.
Och helt klart är i alla fall att självbetjäningen får en allt viktigare roll i handeln för varje år som går.
Självbetjäningen är här för att stanna och kommer bara fortsätta att växa, så här finns det stora möjligheter för fler handlare att utveckla sina butiker, säger Urban Höglund.