Egenpublicering är sedan flera år tillbaka en etablerad metod för att ge ut böcker i USA. När Bonnierförlagen i dag lanserar Type & Tell är det med löftet om att erbjuda ett unikt verktyg som ska kombinera modern teknik med Bonniers gedigna erfarenhet av förlagbranschen. Bonnierförlagens förhoppning är att metoden med digital självpublicering även ska få fäste i Sverige.
– 180 år efter vi gav ut vår första bok startar vi nu Type & Tell och vår ambition är att skapa Nordens bästa självpubliceringstjänst ur ett användarperspektiv. Jag tycker att självpublicering och traditionell förlagsverksamhet samspelar fint. Det är två väldigt olika saker men samtidigt en del av samma rörelse, skrivandet och läsandet, säger Bonnierförlagens VD Håkan Rudels.
Att publicera en bok via Bonniers tjänst Type & Tell innebär att man som författare själv äger alla rättigheter till sitt verk.
Extra tjänster för extra kostnad
Skribenter som vill använda den nya tjänsten skapar ett konto på Type & Tell och får då utan kostnad tillgång till att lägga upp bokprojekt och att arbeta med text och layout. När boken är klar och ska publiceras tar Type & Tell ut en avgift på 1 500 kronor för en tryckfärdig pdf och en e-bok. För en extra kostnad kan författaren få hjälp med till exempel bokomslag och pressbilder, samt möjlighet till en tryckt upplaga.
– Vi vill göra det möjligt för alla de som vill skriva och dela sin berättelse att göra det på ett enkelt, snabbt och kvalitativt sätt. Olika skribenter har olika behov, och det kan vi tillgodose. Några vill ta hjälp, andra vill ha full kontroll hela vägen. Hos oss kan de välja själva, säger Rebecka Leffler, affärsutvecklingschef på Type & Tell.
Ser ni någon risk i att även erfarna författare kan använda sig av den här tjänsten, utan att Bonnier då får något ut av det?
- Vi tar ju ut en avgift för publicering och ur Bonnierförlagets perspektiv ska både självpublicering och traditionella förlag finnas på marknaden, och komplettera varandra. Vi kommer säkert att se etablerade författare använda Type & Tell eftersom de redan har kanaler för att få ut sina verk, och nya skribenter som kan se självpublicering som en väg till ett avtal med ett förlag. Vårt mål är att ha en låg tröskel och att skapa lojalitet. När sedan användarantalet vuxit är jag säker på att affären kommer som följd, säger Rebecka Leffler.
Publiceringsverktyget, som redan har ett antal öppnade konton, ska ha tagits fram i samarbete med författare för att säkerställa kvaliteten och har inför dagens lansering utvärderats av en testgrupp. När Type & Tell nu är tillgängligt för alla får författaren utöver ovanstående förmåner även en professionellt framtagen bokplan, som bland annat ska ge förslag på hur författaren kan arbeta med marknadsföring och PR.
– Jag hoppas att det blir en anstormning. Det ska bli väldigt spännande att se vad fler användare tycker om tjänsten, säger Rebecka Leffler.
På bild: Rebecka Leffler