ANNONS

Sixten lämnar knapparna men inte E-handeln

Sixten lämnar knapparna men inte E-handeln

Entreprenören Sixten Engström som nyligen gästade Ehandelspodden meddelar att han sålt av sin e-handel. Han lämnar nu över MyCuff.se och manschettknapparna till tidigare delägarna Revolt Invest som driver nätbutiken vidare.

ANNONS

MyCuff och Sixten blev landskändisar när han 2013 lyckades få prins Daniel att bära butikens huvudprodukt, de personliga manschettknapparna. I Ehandelspodden fick vi reda på att detta inte var Sixtens enda lyckodrag när det kom till marknadsföringen av den numera sålda butiken.

Sixten har även gästat TV-serien Draknästet där han lyckades övertyga tre av affärsänglarna att investera i bolaget, men avstod erbjudandena. Nu är dock butiken ett avslutat kapitel, för Sixtens del, och han planerar förstås nya stordåd. Han har bloggat om hur manschettknappskungen nu abdikerar och vi passade på att ställa några frågor om försäljningen och framtiden.

Hur känns det att ha sålt bolaget?

Känner mig otroligt splittrad. Till stor del känns det positivt och skönt, att frigöra tid och ha möjligheten att hoppa på nya projekt. Sedan kommer de självkritiska tankarna, borde jag verkligen ha sålt? Hur kunde jag ha utvecklat bolaget annorlunda? MyCuff har varit i mina tankar och mitt agerande varje dag i tre år, så det är väl naturligt att man funderar huruvida det är rätt beslut. Den första arbetsveckan har känts väldigt tom, en vecka utan kundmail, samtal eller möten. Tomheten har fått mig att klättra lite på väggarna så vi får se vad jag skall hitta på!

Vad är det viktigaste du lärt dig under e-handelsresan?

Eftersom MyCuff var mitt första företag och e-handel så har jag lärt mig otroligt mycket kring det grundläggande gällande e-handel. Bortsett från det så är nog den viktigaste lärdomen att skapa försäljning på kort sikt samtidigt som du jobbar med att öka försäljningen på lång sikt. E-handel är spännande för att det går att räkna på allt och det gäller att kliva in fighten och försvara sin marginal, det är några av lärdomarna.

Du säger att du definitivt kommer tillbaka till e-handeln, har du någon plan om vad det kan tänkas innefatta?

Jag befinner mig just nu i en ganska spännande period där jag har möjlighet att se över mitt fokus och hitta nya saker att agera på. Jag har börjat och kommer fortsätta att hjälpa företag som vill smyga igång e-handelssatsningar. Sedan kommer jag kasta mig in i en ny nisch, jag älskar att jobba med nischade produkter och att djupdyka i hur produkterna kan marknadsföras och sättas i flera sammanhang.

Du ska inte jobba med marknadsföring istället, med tanke på dina framgångsrika PR-stunt?

Den löpande marknadsföringen i ett e-handelsbolag där man optimerar olika försäljningskanaler intresserar mig inte särskilt mycket. Det är otroligt viktigt men det är ett område jag outsourcade så fort jag fick chansen. Att göra punktinsatser kring vissa produkter eller produktkategorier i form av PR-stunts eller skapa snackisar för att driva försäljning eller bygga varumärkes igenkännelse, det vill och kommer jag fortsätta att göra för andras och min egen räkning.

Vad skulle ditt drömjobb vara?

Detta skiftar från dag till dag, just nu är jag väldigt fascinerad av omnichannel och multichannel retailing, känner mig väldigt grön på området och det är inte omöjligt att jag engagerar mig i något kring detta. Blandar man mina tre intressen kring nischade produkter, multichannel retailing och marknadsföringsinsatser så finns kanske mitt drömjobb där.

Vi tackar Sixten Engström för att han svarade på våra frågor och väntar med spänning på eventuella nya e-handelsprojekt. Efter att personligen ha skickat ut över 3000 par manschettknappar lämnar nu Sixten över uppdraget till Revolt Invest, som drivs av entreprenörerna Jacob Lönroth och Jimmy Lundström. Köpeskillingen skall vara sekretessbelagd.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se