ANNONS

Sista minuten-garantin: De tar beställningar fram till 23 dec - "alltid lite nervöst"

FV: Jonas Karlén (Adlibris) och Björn Andersson (BGA) och packstation hos BGA
"Har en dedikerad julgrupp".

Med julen runt hörnet ökar pressen på både e-handlare och fraktbolag. De flesta konsumenter har lärt sig att "vara ute i god tid" är en oskriven regel för att få sina klappar i tid.

Men ett fåtal e-handlare vågar trotsa klockan och erbjuder något så djärvt som en leveransgaranti – även för beställningar som görs så sent som den 23 december.

Det är ett löfte som kräver både logistik på högsta nivå och stor tillit till sina leveranspartners. Men vad ligger bakom denna modiga satsning, och hur lyckas de hålla vad de lovar när tiden är knapp?

I den här artikeln pratar vi med de e-handlare som vågar sätta sitt rykte på spel – för att rädda julklapparna i sista stund.

ANNONS

Hur vågar ni erbjuda ett så pass sent leveransfönster? 

Vi jagar alltid försäljning och varje extra order räknas, är väl grundsvaret. Sen bemannar vi upp extra för att hinna med och vi har en god överkapacitet för att hinna med. Varje dag året om är egentligen en utmaning med just snabba leveranser, men grundkänslan är att vi känner oss trygga, säger Björn Andersson, vd för BGA.

Adlibris är en annan aktör som räddar de Stockholmarna som är ute i sista stund med sina julklappar.

Vi jobbar alltid med så kallade dynamiska leveranslöften där vi för varje order som läggs ger ett leveransdatum som matchar mot tillgänglig kapacitet som vi har i logistiken, kombinerat med det leveranslöfte som last mile transportören ger. För Storstockholm är vårt mål att kunna ta emot ordrar på produkter som finns i vårt lager, fram till klockan 14 den 23/12. De order kommer att levereras med Early Bird på julaftonsmorgon, säger vd:n Jonas Karlén och tillägger:

Vi har bemannat upp för att kunna ta emot beställningar så nära inpå, men i det fall det ändå blir fullt kommer kunden att se det innan de lägger sin order och kan då istället välja till exempel ett presentkort eller gå till någon av våra butiker.

Enligt BGA har man alltid erbjudit så sena leveranser innan julafton, och för Adlibris är det fjärde året i rad.

Vad händer om något oförutsett inträffar och riskerar att fördröja leveransen?

Leveranserna som sker på slutet sker med våra egna budbilar, så här känner vi oss helt trygga. Vi sköter hela leveranskedjan från lager, transport till egna butiker, säger Björn Andersson.

De delar vi kan kontrollera har vi säkrat upp, såsom till exempel bemanning. Det är ett jobb vi gör hela tiden, inte bara runt jul. Sen kan saker hända som ligger utanför vår kontroll, till exempel en massiv snöstorm. Om det inträffar kommunicerar vi direkt med de berörda kunderna och försöker hjälpa dem till ett bra alternativ, säger Jonas Karlén.

Skulle du personligen kunna tänka dig att köra ut order om det krisar?

I år befinner jag mig tyvärr inte på plats, men tidigare år har jag gjort ett gäng leveranser både i Sverige men även i Norge när de har krisat vid jul, säger Björn Andersson.

Alla som jobbar hos oss brinner för kunden och vi gör allt vi kan för att kunderna ska få sina beställningar i tid. Vårt stora fokus ligger på att vara klara med hanteringen av paketen under eftermiddagen den 23:e så att Early Bird kan komma och hämta paketen och hinna leverera på morgonen. Om det skulle hjälpa är det många, även jag, som gärna skulle köra ut paketen. Dock är det inte helt enkelt eftersom paketen är i vår transportörs terminal och utkörningssystem, då är det bättre att vi lägger allt vårt fokus fram till upphämtningen, säger Jonas Karlén.

Adlibris tar emot beställningar ända fram till klockan 14:00 den 23 december, för leverans i centrala Stockholm på julaftonsmorgon. De kunder som bor utanför huvudstaden har, beroende på leveransadress, fram till ikväll, den 19:e, eller fram till den 21:a december på sig att beställa julklappar.

BGA låter sina Stockholmskunder beställa fram till den 23:e klockan 06:00, för leverans samma dag. Övriga kunder i landet har, likt Adlibris, tid på sig till ikväll eller fram till den 20:e december.

Hur känns det inför årets upplägg – är ni nervösa eller har ni full kontroll? 

Black Week och julen är en period då allt går för högtryck och det är alltid lite nervöst. Vi har, liksom tidigare år, en dedikerad julgrupp som startar upp sitt arbete i oktober med medarbetare från olika delar av Adlibris som prioriterar, optimerar och koordinerar och gör allt för att vi ska vara i fas, säger Jonas Karlén.

Vi har ett grymt gäng på lagret så jag sover gott på nätterna. Gänget som jobbar på vårt lager gör ett grymt jobb och ställer upp till 110 procent nu när det är som mest att göra. Så med lager i egen regi och med ett grymt team är jag helt trygg, avslutar Björn Andersson.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap