ANNONS

Singles Day större än någonsin i Sverige - Amazon med på tåget

Dagen har fått fäste.

ANNONS

Länge var Singles Day något av en doldis inom svensk e-handel och många ställde sig frågande till om det verkligen fanns utrymme för en till readag i november. För några år sedan hände dock något. År 2018 kunde vi för första gången se i siffrorna att dagen hade fått ett genomslag sett till försäljningen och förra året valde flera aktörer att hoppa på tåget på riktigt.

LÄS ÄVEN: Nu smäller det - Sverige är redo för Singles Day

Nu är shoppingdagen - som alltid infaller den 11 november - här igen, och i år kan vi konstatera att det är få av de etablerade e-handelsaktörerna som valt att ställa sig utanför. Dessutom har rabatterna, som för några år sedan ofta stannade vid symboliska 11 procent, i de flesta fall utökats betydligt. Inom skönhet kan vi till exempel rapportera att både Lyko och Kicks erbjuder 20 procent på delar av sortimentet. Cocopanda har valt att slå ihop 11 och 11 till en rabatt på 22 procent.

Men det är modebranschen som tar ledningen när det kommer till höga rabatter på stora delar av sortimentet. En snabbkoll avslöjar att 22 procent hos Nelly, 22 procent på utvalda varor hos Zalando, 20 procent hos Cellbes och Bubbleroom och hela 30 procent på allt hos Chiquelle. Boozt har prissänkt en rad varor med 50 procent och erbjuder just i dag 11 procent extra på reapriserna, medan NA-KD ger en viss summa i rabatt beroende på hur mycket man handlar för, så länge köpet överskrider 1000 kronor.

"Har utgått från våra kunder"

Inom hemelektronik och andra produkter till hemmet verkar årets trend vara att helt överge generella rabatter över hela sortimentet och istället satsa på rejäla prissänkningar för delar av sortimentet. Både Inet, Elgiganten och Kjell & Company har alla valt att i år erbjuda prissänkningar på utvalda varor.

Vi har utgått från våra kunder och vårt intryck är att några få utvalda produkter är ett attraktivare och mer uppskattat erbjudande än en generell mindre rabatt för hela sortimentet, förklarar Joel Rönneman, COO på Kjell & Company, i ett mejl till redaktionen.

En reflektion är att Singles Day under de senaste åren verkar har fått ett starkare fäste i Sverige än på många andra håll. Åtminstone om man ska döma av Amazon.se som under sitt första år i Sverige väljer att köra en kampanj dagen till ära. På företagets sidor i till exempel Tyskland, Storbritannien och USA finns det inget motsvarande erbjudande, även om besökarna uppmanas att ta en titt på "Early Black Friday Deals" eller "Early Holiday Deals".

Det finns dock fortfarande en rad svenska aktörer som enligt hemsidorna att döma helt och hållet avstår från Singles Day. I den gruppen hittar vi till exempel Apotea, NetOnNet och H&M.

LÄS ÄVEN: Därför ratar man Singles Day - julens sämsta readag

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se