Den 11 november 2015 gjorde vi en snabbkoll bland svenska e-handlare för att se efter vilka som hakat på den växande trenden med att kampanja i samband med Singles Day. Även om intresset verkade vara ganska begränsat hade ett fåtal valt att lägga upp erbjudanden på sina sajter.
Försäljning för 16,3 miljarder
I dag kunde Alibaba, som är arkitekten bakom dagen, snabbt avslöja att försäljningen hade slagit alla tidigare rekord. När 22 timmar av dagen hade passerat var Alibaba uppe i en försäljningssiffra på motsvarande 16,3 miljarder amerikanska dollar. Men trots att dagen verkar växa sig allt större utanför Sverige ser intresset bland svenska e-handlare fortfarande ut att vara ganska svalt.
Bland de som trots allt vill fira singlarna finns Footway, som dagen till ära ger sina kunder 11 procents rabatt på hela sortimentet. Samma strategi använder LYKO, som också var med på banan redan förra året. Cocopanda har precis som förra året satsat på att erbjuda rabatter i varierande storlek på hela sitt sortiment. Samma strategi syns hos L-M-R, som i år säljer allt från slangdelar till T-shirts till särskilda singelpriser.
"Vill fira och stötta singlar"
En som storsatsat på Singles Day i år är Chiquelle som i dag erbjuder 20 procent i sin nätbutik, vilket för övrigt är samma strategi som Caliroots har valt. E-handlaren, som gärna ser att dagen får större utrymme inom svensk handel, ska under dagen också publicera videor med singel-hälsningar från kända personer i sina sociala medier.
- Vi ser inte bara det här som ett tillfälle att driva försäljning utan också som ett roligt och medmänskligt projekt. Vi vet att den unga generationen inte alltid gillar Alla hjärtans dag. Det finns många singlar runt om i världen och i dag vill vi fira och stötta dem, skriver Pouya Boland, VD för Chiquelle, i ett mail till Ehandel.se.
Sportamore gick förra året i täten när det kom till e-handelskampanjer på Singles Day och erbjöd då 25 procent på allt i butiken. I dag verkar dock e-handlaren ha valt bort att ge några större rabatter, även om en artikel om dagen publicerats i Sportamore Magazine.
- Vi uppmärksammar fenomenet också i år men valde i år att göra det i mailkommunikation direkt till våra medlemmar, förklarar Johan Ryding, VD Sportamore.