ANNONS

Singles day fick sitt stora genombrott i svensk e-handel

Singles day fick sitt stora genombrott i svensk e-handel
Ny shoppingdag har gjort intåg i Sverige

50 procent fler order än en vanlig lördag.

ANNONS

Varken 2015 eller 2016 blev några banbrytande år för Singles Day i Sverige. Vi kunde rapportera om enstaka e-handlare som hoppade på eventet, men orderökningen uteblev och de stora försäljningssuccéerna lyste med sin frånvaro.

Men i år verkar något ha hänt. Inom hemelektronikbranschen - som en gång i tiden var tidigt ute med att anamma Black Friday - har Elgiganten och Media Markt till exempel båda varit ute och kampanjat inför singlarnas dag i år. 

LÄS ÄVEN: Elgiganten hoppar på världens största shoppingfest

LÄS ÄVEN: Även Media Markt börjar fira Singles Day i år 

Lördag annars veckans sämsta dag

Men nu verkar något ha hänt. När vi i tar en titt i Ehandel.se Analytics för att ta reda på hur e-handlarnas försäljning såg ut i lördags kan vi för första gången se att Singles Day har påverkat svensk e-handel. Det vi ser är långt ifrån några Black Friday-siffror, men när vi jämför med en genomsnittlig lördag, som vanligtvis är veckans sämsta veckodag, hade lördagen den 11 november 50 procent fler order.

Mode ökade med 172 procent

Men trots att hemelektronikföretagen alltså har drivit på med flitiga kampanjer, och Elgiganten i dag rapporterade femdubblad försäljning i sin e-handel, så är det inte inom hemelektronik-kategorin som vi ser de stora ökningarna. Annat är det inom till exempel Kläder & Mode, som i lördags orderökade med 172 procent jämfört med Singles Day förra året, som då inföll på en fredag. 

LÄS ÄVEN: E-handlaren sålde för 213 miljarder kronor på 24 timmar

Chiquelle är ett av de modeföretag som satsade lite extra på Singles Day i år. Och det ska ha gett resultat. Enligt bolagets vd Pouya Boland fick företaget in sju gånger så många beställningar som under förra årets kampanj. 

- Det känns som att Singles Day har integrerats mer och mer i svensk e-handel, vilket ger oss ett bra tillfälle att få fart på försäljningen inför julen, skriver han i ett mejl till Ehandel.se.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se