ANNONS

Simple Feast tar in 20 miljoner - får stark kritik för dålig transparens

Maximillian Lundin, Country Manager Sweden

"Vi förstår kritiken".

ANNONS

Simple Feast, som levererar färdiga matkassar med växtbaserade ingredienser, har dragit in närmare 20 miljoner kronor i en crowdfunding-runda på plattformen Crowdcube. Företaget, som bland annat backas av Kinnevik, hade först siktat på att dra in 1 miljon euro men intresset från mindre investerare verkar vara glödhett och företaget har gått vidare till att “overfunda” sitt projekt.

Företaget var innan denna runda värt 960 miljoner kronor enligt Kinnevik som äger 10 procent av matkasseföretaget. Nu är Simple Feast på väg att ta in närmare 600 mindre investerare som i skrivande stund investerat 1 929 257 euro i bolaget, via Crowdcube.

Allt är dock inte guld och gröna skogar. På investeringsplattformen så har Simple Feast samtidigt fått ta emot en hel del kritik. De mindre investerarna säger att underlaget de fått ta del av är mycket sparsmakat och att det inte innehåller några konkreta siffror. Vissa går även längre än så:

Denna investeringsrunda är en absolut fars som behandlar potentiella investerare så respektlöst och inte ens tar sig tid att svara på frågor, och svarar på frågor genom att säga att de inte svarar på frågor. Jag investerar inte i företag som inte svarar på frågor, säger en uppenbart upprörd potentiell investerare.

“Dessa borde inte investera i detta tillfället”

Det ska dock nämnas att Simple Feast förstås svarar på frågor på Crowdcube men när det kommer till konkreta frågor och speciellt gällande siffror om företaget så är det inte mycket som delges. Vi vände oss till Simple Feast för att få lite mer information.

Hur ser ni på kritiken? Vill ni bara ha in pengar utan att dela med er av någon "riktig" information om företaget?

Vi förstår kritiken och har förståelse varför några skulle vilja ha mer insikt i nyckeltalen innan de väljer att investera. Men svaret är enkelt: Vi har valt att crowdfunda för att ge våra lojala följare och kunder möjligheten till att köpa in sig i Simple Feasts resa. Privata VC-backade företag delar oftast inte med sig av sina siffror löpande innan en börsnotering är gjord. Vi har varit i dialog med Crowdcube under en längre tid och beslöt oss för att låta vår community komma ombord i samband med Kinneviks inträdande. Vi är övertygade om att det är rätt beslut för att förflytta plantrevolutionen framåt och utöka vår community bredare och starkare, säger Maximillian Lundin, Sverigechef på Simple Feast.

Är det bara institutionella investerare som får se siffror om företaget?

Vi har tagit in investerare från riskkapitalbranschen som lever på att investera i startups och hjälper dessa att bli en global succé. Dessa investeringar har föregåtts av långa förhandlingar och otaliga påskrivna NDA:s (non-disclosure agreement). I en crowdfunding när det kommer in flera hundra investerare har vi inte möjlighet att hantera NDA:s med varje enskild investerare.

Ska inte delägare (om än små) ha rätt till viss information om företaget?

De som investerar i oss nu vet att de investerar i ett företag som har en klar mission, ett genuint gemonsyrat hållbarhetsfokus och en reel önskan om att förändra världen till det bättre. Så inte nog med att man kan köpa våra produkter, man kan också vara med i vår tillväxtresa, nästan som ett nästa nivås “community program”. Vi har satt samman en omfattande presentation av denna crowdfunding där all information som vi kan dela med oss av är tillgänglig. Även om vi är stolta över att ha några av USA:s och Europas mest framstående institutionella investerare med oss i det här så har vi full förståelse att det kommer finnas en del i denna crowdfunding som behöver mer information för att de ska vara bekväma i att investera. Dessa borde inte investera i detta tillfället.

Hur ser ni på att dra in pengar via en sådan här plattform?

Vi anser att det är en väldigt passande form för oss att ta in investerare på detta sättet. Vi har länge tänkt på hur vi kan få med oss kunderna på vår resa på lång sikt, och den här plattformen är perfekt för oss att göra det på. Normalt sett är det inte möjligt för allmänheten att vara med så tidigt i en verksamhets resa, när det fortfarande tas in riskkapital, men det skulle vi vilja förändra, säger Maximillian Lundin.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap