ANNONS

Siktade på 12 miljoner innan coronasmällen: “Fick gå på dagen”

Emelie Pettersson, produktionsledare, och Peter Höjman, grundare
Foto: Evofilm

En fot på bromsen och en fot på gasen.

ANNONS

I oktober förra året berättade en glad Peter Höjman om hur hans e-handelsbolag Evofilm växte som bara den. Omsättningen för året uppskattades till 6 miljoner, och vad vi kan se passerade man detta mål. För 2020 budgeterade man därmed för en försäljning på 12 miljoner, med tanke på att företaget dubblat omsättningen de senaste åren.

"Sitta still i båten eller hugga med macheten"

Sen slog corona till.

I ett slag förändrades allt. Plötsligt ställdes vi, och alla företagare, inför ett scenario som i princip var omöjligt att förutse eftersom ingen av oss upplevt något liknande tidigare. Hur ska man agera i en sån här situation? Vad är rätt åtgärder för mitt företag? Ska man sitta still i båten eller ska man hugga med macheten? Teorierna var lika många som lösningarna men jag kom ganska snabbt fram till att vi måste både gasa och bromsa samtidigt för att ta oss igenom detta året, säger Peter Höjman till Ehandel.

Peter Höjman berättar bland annat att man direkt sänkte årets budget med tjugo procent. Evofilm stoppade samtidigt alla utvecklingsprojekt och inhyrd personal fick tyvärr lämna.

Omedelbar friställning av inhyrd personal. De fick gå på dagen, berättar Peter.

"En ekonomisk skyddsbarriär"

Man gick även igenom alla kostnader och satte stopp för onödiga inköp.

Syftet med bromsen var att snabbt skapa en ekonomisk skyddsbarriär utifall att företaget skulle råka hamna i fritt fall på grund av vikande försäljning.

Samtidigt försökte alltså företaget ändå gasa, trots den rådande osäkerheten. Peter Höjman berättar bland annat att man körde på med en oförändrad marknadsföringsbudget, vilket i praktiken var en ökning då årets försäljning beräknades till 9,5 miljoner kronor.

Syftet med gasen var att om möjligt bromsa det kommande fallet så att det inte skulle bli större än 20 procent och att ingjuta mod i företaget och våra samarbetspartners genom att agera framåtriktat. En darrig marknad är också en möjlighet att ta marknadsandelar, konstaterar Peter.

Matade ut lokala landningssidor

Evofilm säljer en speciell typ av solfilm för bilrutor och enligt Peter Höjman så har företagets produkter en ekonomisk fördel gentemot de befintliga, mer traditionella, produkterna på marknaden. Därmed såg man alltså en möjlighet i om folk håller lite hårdare i pengarna men ändå behöver solfilm till bilen.

Det vi gjorde för att börja leta nya kunder och marknader var att snabbt starta en europeisk annonsering, på engelska, på Facebook. Inga stora belopp spenderades men med stor spridning för att se var i Europa intresset för våra produkter fanns.

Det ska inte ha tagit speciellt lång tid innan man såg ett mönster i var det eventuellt kunde finnas ett intresse för Evofilms produkter.

Inom tre veckor hade vi satt upp lokalt anpassade landningssidor för bland annat Polen, Holland, Belgien, Österrike och Tyskland. Landningssidorna länkade till vår internationella shop där köpen skulle genomföras.

"Gick all-in på Holland"

Evofilm började sedan köpa annonsering riktad till dessa lokala sidor och snart stod en marknad ut, Holland.

Återigen snabba beslut. Vi stängde ner annonseringen på de andra marknaderna och gick all-in mot den holländska marknaden, vilket visat sig vara rätt beslut. Trots att vi säljer till Holland via en engelskspråkig shop så har vi redan passerat en halv miljon kronor i omsättning och det kommer nog att bli 700 000-800 000 kronor innan året är slut.

Holland-satsningen ska i sin tur ha gett företaget inspiration att fortsätta kämpa.

Sen kan man argumentera för att vi har fattat stora beslut på tunt underlag och visst det har vi kanske men det är bättre än att sitta på sina händer och hoppas att det ska lösa sig av sig självt. Resultatet är i alla fall att vi kommer att släppa en holländsk shop till säsongen 2021.

Siktar nu på 14 miljoner 2021

Peter Höjman uppskattar nu årets försäljning till strax över 10 miljoner kronor, alltså över den justerade budgeten men också under den man lade innan corona.

Nu försöker vi lägga det här året bakom oss och ser istället fram emot nästa år. Budgeten för 2021 är satt till 14 miljoner kronor, så ökningen är bara 40 procent jämfört med i år.

Utöver Holland så avslöjar Peter att ännu ett nytt land ligger i startgroparna. Inget mindre än USA.

Vi får redan order därifrån idag, om än i liten omfattning, men det finns ett intresse för våra produkter i det stora billandet i väster. Utmaningen med USA är fraktkostnaden så den behöver vi lösa på ett vettigt sätt. Så det kommer nog inte att handla om någon storskalig lansering 2021 utan mer om att vi ska börja testa oss fram, men det är vi ju bevisat bra på, säger en glad Peter Höjman.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se