Under 2022/2023 sjönk omsättningen till 126 miljoner kronor och under 2023/2024 landade den på 120 miljoner kronor.
Resultaten har också varierat: företaget gjorde ett plusresultat på drygt 4 miljoner kronor 2022/2023, men 2023/2024 slutade med en förlust på cirka 500 000 kronor.
Enligt Andie Lahdo beror nedgången delvis på ökade fraktkostnader och andra omvärldsfaktorer. Men han pekar också på mer interna utmaningar.
Efter att ha nått 100 miljoner kronor i omsättning insåg han nämligen att bolaget inte längre bara handlade om produkter och försäljning. De organisatoriska och strukturella frågorna blev mer påtagliga, och detta var något han inte var riktigt förberedd på.
Begränsningarna som kom efter 100 miljoner låg hos mig. Jag behövde växa i mitt mindset. Det låter lite klyschigt, men de begränsningar som ett bolag har grundar sig ofta i styrelsen, säger Andie Lahdo till sajten och fortsätter:
Det blev dyrt för mig när jag upptäckte att jag måste byta ut halva staben.
De personalrelaterade utmaningarna har varit en viktig lärdom för Andie Lahdo, som insåg att det var lätt att hitta passionerade “bilnördar” men svårare att hitta personer som kunde strukturera och leda ett företag i tillväxtfas.
Framåt blickar Andie Lahdo mot Europas bilkulturer. Hans mål är att expandera ABS Wheels till närliggande länder som Nederländerna och Storbritannien, där bilintresset är starkt och marknaden för fälgar och bilrelaterade produkter är väletablerad. För att lyckas med expansionen planerar han för första gången att ta in extern kapital och bygga en professionell styrelse.
LÄS ÄVEN: E-handlaren öppnar i 12 nya länder: “En hel del kodning”