ANNONS

Siffrorna sjönk - VD:n förklarar varför: "Behövde byta ut halva staben"

Andie Lahdo (Foto: ABS Wheels)
Så ska de erövra fler länder.

ABS Wheels, som började som en renodlad e-handel 2011, nådde sitt första stora mål när bolaget överträffade en omsättning på 100 miljoner kronor år 2019. Företaget gick från att vara en startup till att etablera sig som en lönsam aktör inom e-handeln, utan extern kapital.

Men efter att ha nått den magiska siffran på 100 miljoner kronor började nya organisatoriska utmaningar att dyka upp, vilket satte käppar i hjulet för fortsatt tillväxt. Det skriver Breakit.

Under de första åren var nyfikenheten och kreativ marknadsföring centrala faktorer för företagets framgång. En av de mest minnesvärda marknadsföringskampanjerna var att bolaget tatuerade kunder för att ge dem gratis fälgar eller fick folk att byta signatur på sina pass för samma sak. Trots att dessa åtgärder var oväntade och virala, erkänner grundaren Andie Lahdo att detta fungerade i en startupfas, men att bolaget idag har blivit mer strukturerat och professionellt.

En annan framgångsfaktor var att ABS Wheels började sälja andra varumärken på sin sajt, en strategi som påminde om den så kallade "Amazon-modellen".

Genom att erbjuda egna fälgar till konkurrenskraftiga priser bredvid dyrare varumärken, kunde företaget locka kunder och erbjuda snabbare leveranstider – en strategi som bidrog till att få fler kunder att genomföra köp.

LÄS ÄVEN: ABS Wheels kör så det ryker - gasade upp till 130 miljoner

Trots dessa framgångar har tillväxten mattats av de senaste åren. Under räkenskapsåret 2021/2022 nådde bolaget sin högsta omsättning någonsin med nästan 135 miljoner kronor och ett resultat på 14 miljoner kronor. Men därefter har försäljningen och resultatet sjunkit för varje år.

Nu förklarar grundaren och vd:n Andie Lahdo anledningen.

ANNONS

Under 2022/2023 sjönk omsättningen till 126 miljoner kronor och under 2023/2024 landade den på 120 miljoner kronor.

Resultaten har också varierat: företaget gjorde ett plusresultat på drygt 4 miljoner kronor 2022/2023, men 2023/2024 slutade med en förlust på cirka 500 000 kronor.

Enligt Andie Lahdo beror nedgången delvis på ökade fraktkostnader och andra omvärldsfaktorer. Men han pekar också på mer interna utmaningar.

Efter att ha nått 100 miljoner kronor i omsättning insåg han nämligen att bolaget inte längre bara handlade om produkter och försäljning. De organisatoriska och strukturella frågorna blev mer påtagliga, och detta var något han inte var riktigt förberedd på.

Begränsningarna som kom efter 100 miljoner låg hos mig. Jag behövde växa i mitt mindset. Det låter lite klyschigt, men de begränsningar som ett bolag har grundar sig ofta i styrelsen, säger Andie Lahdo till sajten och fortsätter:

Det blev dyrt för mig när jag upptäckte att jag måste byta ut halva staben.

De personalrelaterade utmaningarna har varit en viktig lärdom för Andie Lahdo, som insåg att det var lätt att hitta passionerade “bilnördar” men svårare att hitta personer som kunde strukturera och leda ett företag i tillväxtfas.

Framåt blickar Andie Lahdo mot Europas bilkulturer. Hans mål är att expandera ABS Wheels till närliggande länder som Nederländerna och Storbritannien, där bilintresset är starkt och marknaden för fälgar och bilrelaterade produkter är väletablerad. För att lyckas med expansionen planerar han för första gången att ta in extern kapital och bygga en professionell styrelse.

LÄS ÄVEN: E-handlaren öppnar i 12 nya länder: “En hel del kodning”

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap