Våra shoppingmönster har förändrats i samband med pandemin och allt fler vänder sig nu till e-handeln för att få tag i det de behöver. Men hur stor är skillnaden nu mot tidigare? Det har YouGov gjort sitt bästa för att ta reda på.
Företaget har frågat totalt 10 000 personer i nio europeiska länder hur pandemin har förändrat deras köpbeteenden.
Under pandemin har flera konsumenter förändrat sitt köpbeteende. Var fjärde europé (26%) uppger att de köper större mängder mat nu när de äter på restaurang mer sällan. En lika stor andel (25%) uppger att de köper produkter som kläder, kosmetika och vårdprodukter oftare på nätet efter pandemiutbrottet, skriver YouGov i ett pressmeddelande.
En tredjedel (32%) av de tillfrågade européerna uppger även att de tillbringar mindre tid i de fysiska butikerna och genomför sina inköp snabbare än innan pandemin.
Samtidigt verkar intresset för att beställa hämtmat på nätet ha minskat. 23 procent uppgav att de beställer hämtmat mer sällan än innan pandemin medan 12 procent uppger att de tvärtom gör det oftare nu.
Undersökningen visade på flera skillnader mellan olika länder. Turkiets befolkning utmärker sig exempelvis genom att ha utökat sitt e-handlande i högre utsträckning än genomsnittet. I Spanien och Frankrike gäller det motsatta - ovanligt många drar sig för att beställa mat på nätet.
Var fjärde fransman (24%) och var femte spanjor (20%) anger att de mer sällan köper dagligvaror online (jämfört med 16 % av européerna generellt).
YouGovs undersökning genomfördes i Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Norge, Spanien, Tyskland och Turkiet mellan den 26 januari och den 12 februari 2021.