Nu har betalbolaget Svea tillsammans med Prisjakt summerat Black Friday 2023. Och precis som gårdagens första siffror visade på så ökar faktiskt Black Friday 2023. Allt pekar dock inte uppåt.
Black Friday som enskild dag växte i omsättning med 2,4 procent jämfört med fjolåret.
E-handeln har det tufft just nu och därför är det roligt att se att Black Friday ökar. Trots att svenskarna har gjort färre köp har man spenderat mer per order. Samtidigt har resterande tidsperiod gått ned något. Konsumenterna är mer prismedvetna och eftertänksamma nu vilket syns i årets siffror, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Antalet transaktioner under Black Friday ska enligt Sveas siffror varit 4,7 procent lägre än i fjol.
Så vad är den dåliga nyheten? Jo, försäljningen mellan den 20 och 24 november, alltså Black Week, minskade däremot med -2,2 procent. Och för hela Black Month så visar Sveas siffror att omsättningen dalade med -1,8 procent.
Black Friday tog hem 34 procent av försäljningen under Black Week, det vill säga den vecka som leder fram till årets största readag. Att Black Friday i år sammanföll med löneutbetalningar och besked från Riksbanken om oförändrad ränta kan också förklara att dagen i år växte i betydelse, skriver Svea och Prisjakt.