Med den nylanserade tjänsten Shipwallet ska e-handlare kunna erbjuda sina kunder möjlighet att välja utlämningsställe, fraktbolag och hastighet på leveransen i betydligt större utsträckning än vad som i de flesta fall är möjligt i dag. Tjänsten bygger på en algoritm som använder bland annat kundens köphistorik, tid, produktkategori och grannars preferenser för att komma med förslag på utlämningsställen och leveransmodeller.
- Ofta glömmer butiker att de har ett ansvar för kundupplevelsen hela vägen hem till dörren. Vi vill förbättra kundnöjdheten hela vägen genom en förenklad och förbättrad fraktcheckout med fler och bättre alternativ. Lite som Klarna Checkout men för frakt. Om man kommer till kassan och vi har räknat ut hur just du vill ha dina produkterlevererade, hjälper det e-handlarna att sälja mer, förklarar Fredrik Schöön, en av grundarna till Shipwallet.
Varför är det här en bra tjänst?
- För e-handlaren är det bästa att försäljningen ökar när det blir lättare för kunden att handla och de kommer tillbaka oftare, och för konsumenten blir köpupplevelsen bättre med fler alternativ och tydligare information.
Kunden får förvalda alternativ
En stor del av tanken bakom Shipwallet är att varje kund får förifyllda leveransalternativ som bygger på hur den personen brukar vilja få sina varor levererade, alternativt hur andra som bor i samma område brukar välja. Skulle kunden inte vilja ha det förifyllda alternativet kan han eller hon välja ett annat alternativ.
Hur det kan se ut med Shipwallet
- E-handlarna bestämmer fraktsätt utifrån de avtal de har och de kan lägga till nya avtal för att testa fler fraktprodukter. Största skillnaden är att alternativen är förvalda för konsumenten. Hela upplevelsen blir klickfri.
Konceptet ska även lyfta fram premium-alternativ som express- och hemleverans, och förhoppningen är att konsumenter ska vara mer intresserade av att testa en frakttjänst som kostar om de får välja när, hur och var en vara levereras. E-handlaren kan också använda Shipwallets tjänst för att premiera återkommande och lönsamma kunder med till exempel gratis hemleverans eller returer, vilket också kan tänkas bidra till en ökad försäljning.
"Finns stort intresse"
Shipwallet har lanserat sin tjänst ihop med Odd Molly och Swedish Hasbeens med bra resultat, och ska enligt Fredrik Schöön ha flera spännande samarbeten på gång.
- Det finns absolut ett stort intresse för det här. Vi pratar med flera större e-handlare och plattformar som tycker att det låter jätteintressant. Vår förhoppning är att e-handlare ska kunna se frakt som en tillgång och en konkurrensfördel istället för en kostnad.