I början av augusti kunde Ehandel.se berätta att den danska frakttjänsten Shipbeat ansökt om konkurs. Nu berättar Kennet Svenningsson, före detta VD och medgrundare, om varför man inte fick sin affärsmodell att fungera fullt ut.
– Vi ville ändra hur e-handelsföretag köpte och använde logistiktjänster. Cirka 8-15 procent av intäkterna går åt för att täcka logistikkostnader. Samtidigt är logistiken en stor del av kundupplevelsen och en viktig anledning till att inte shoppa offline, säger Kennet Svenningsson.
PostNord ville inte samarbeta
Målet var att göra det lättare för små och medelstora e-handlare att erbjuda leveransalternativ som kunderna efterfrågar. Bland annat genom att erbjuda ett API för utvecklare och e-handlare som informerar om olika fraktalternativ från ledande distributörer som UPS, Fedex, Royal Mail, Deutsche Post och DHL.
Men även om företaget med hårt arbete lyckades ta fram ett system som gjorde det smidigt för e-handlarna, så var det svårare att få till konkurrenskraftiga priser från distributörerna.
– Vi förväntade oss motstånd från distributörer, men det tog oss mer än ett år att få ett fraktavtal med Postnord och under hela Shipbeats livstid försökte Postnord att hindra Shipbeat från att sälja deras tjänster, säger Kennet Svenningsson.
Nådde inte tillräckliga volymer
Att inte få till ett avtal med alla de stora distributörerna innebar att det tog lång tid för Shipbeat att kunna erbjuda en fullvärdig tjänst. Och enligt Svenningsen kunde man i stort sett bara erbjuda konkurrenskraftiga priser till mindre e-handlare. Det i sin tur innebar att man inte kom upp i nödvändiga volymer eftersom mindre e-handlare helt enkelt skickar betydligt färre sändningar än de stora aktörerna, som kräver fler leveransmöjligheter och distributörer.
Men det fanns ytterligare anledningar till att Shipbeat inte lyckades. En av dem var att det visade sig svårare än väntat att skala upp verksamheten på nya marknader. Det samtidigt som en ny marknad kräver nya integrationer med andra distributörer.
– Om du redan har byggt volym på en marknad är det troligt att du kan göra det igen på en ny marknad. Men en massiv volym i lilla Danmark innebär inte direkt att man blir strategiskt viktig för en stor tysk distributör, säger Kennet Svenningsson.