ANNONS

Shein stämmer Temu - lågprisjättarna i nytt storbråk

Går en stenhård juridisk maktkamp.

De kinesiska shoppingplattformarna Temu och Shein får inte bara kritik från europeiska myndigheter. De är även i full färd med att bråka sinsemellan och striderna har pågått en längre tid.

Temu har tidigare stämt Shein och anklagat dem för att använda sig av maffialiknande skrämselmetoder mot säljare som haft verksamhet på båda plattformarna.

Det här var förstås något Shein inte alls höll med om och istället går de till motangrepp och anklagar Temu för, bland annat, upphovsrättsintrång.

ANNONS

Det ingår i stämningen

Shein påstår även att Temu inte alls är någon marknadsplats, utan att de kontrollerar varje aspekt av säljarnas aktivitet. Att de bestämmer vilka produkter säljarna kan lista och till vilket pris. Men det stannar inte där. De menar även att Temu stulit affärshemligheter och att hela verksamheten bygger på förfalskning, rapporterar The Verge.

Mer konkret anser man att Temu stulit intern prisinformation, låtsats vara Shein på Twitter (numer X) för att lura kunder, använt Sheins varumärke i Google-annonser och att de förlorar i snitt 300 kronor på varje order för att säkra marknadsandelar.

Striderna fortsätter

Låter det rörigt? Det är det också och kampen är långtifrån över. Båda plattformarna vill förstås äga marknaden, något som på sikt skulle kunna möjliggöra ökade priser och förbättrade marginaler när ens eget ekosystem blivit ett måste för både kunder och säljare.

Shein själva har också tidigare blivit stämda av aktörer som H&M, Levi's Uniqlo och For Love and Lemons för just varumärkesintrång. Vägen till lågpristoppen går både via lövtunna marginaler och blodiga juridiska strider.

Nils Lund
nils@ehandel.se