Det ingår i stämningen
Shein påstår även att Temu inte alls är någon marknadsplats, utan att de kontrollerar varje aspekt av säljarnas aktivitet. Att de bestämmer vilka produkter säljarna kan lista och till vilket pris. Men det stannar inte där. De menar även att Temu stulit affärshemligheter och att hela verksamheten bygger på förfalskning, rapporterar The Verge.
Mer konkret anser man att Temu stulit intern prisinformation, låtsats vara Shein på Twitter (numer X) för att lura kunder, använt Sheins varumärke i Google-annonser och att de förlorar i snitt 300 kronor på varje order för att säkra marknadsandelar.
Striderna fortsätter
Låter det rörigt? Det är det också och kampen är långtifrån över. Båda plattformarna vill förstås äga marknaden, något som på sikt skulle kunna möjliggöra ökade priser och förbättrade marginaler när ens eget ekosystem blivit ett måste för både kunder och säljare.
Shein själva har också tidigare blivit stämda av aktörer som H&M, Levi's Uniqlo och For Love and Lemons för just varumärkesintrång. Vägen till lågpristoppen går både via lövtunna marginaler och blodiga juridiska strider.