ANNONS

Shein kopierade svenska e-handlaren: "Vi tar starkt avstånd"

Helena Karlinder-Östlundh, vd för Nelly
Nu inleds en juridisk process.

Den svenska modehandlaren på nätet, Nelly.com, har upptäckt att den kinesiska modeplattformen Shein använt deras bildmaterial i marknadsföring.

Det här är något som väckt ont blod, då Shein inte frågat eller fått något godkännande om att använda bilden.

ANNONS

Vi tar starkt avstånd från och vill uppmärksamma att Shein utan rättigheter använder vårt bildmaterial för att marknadsföra vad som måste antas vara kopior av våra egendesignade populära kundfavoriter, säger Helena Karlinder-Östlundh, vd på Nelly, i en kommentar.

Därför kommer bolaget nu att vidta åtgärder via en juridisk process för att få Shein att upphöra med användningen.

Vi lägger ner mycket resurser och kärlek på att designa och utveckla dessa plagg i fin passform och kvalitet samt marknadsföra dem inom vårt eget varumärke, och vi vill självklart inte att kunder ska förknippa eller missta Sheins kopior för våra originalprodukter, säger Helena Karlinder-Östlundh.

Värt att notera är att Shein nyligen stämde konkurrenten Temu och anklagade dem för förfalskning. Shein har själva också blivit stämda av bland annat H&M, Levi's, och Uniqlo för varumärkesintrång.

LÄS ÄVEN: Shein stämmer Temu - lågprisjättarna i nytt storbråk

Nils Lund
nils@ehandel.se