Enligt en ny undersökning utförd av Mastercard, som genomfördes i november och december 2013, är m-handeln på stark frammarsch i Asien. Enligt undersökningen, som omfattar 14 länder i Asien och Stillahavsregionen, fann man att två tredjedelar av konsumenterna i Asien shoppar på nätet.
Nästan 100 procent av kineserna anger att de gjort minst ett köp online under de senaste tre månaderna. 59,4 procent har använt sin smartphone för att e-handla under den perioden. En ganska hög siffra men kinesiska e-handelsföretag har under de senaste åren lobbat rejält för att locka kunder att shoppa via mobilen. Något som verkar ha gett frukt.
Trenden att shoppa via meddelande-appar ska också fått ett uppsving under förra året, särskilt i Kina. Nyligen meddelade även Tencent som äger den populära meddelandetjänsten WeChat att de öppnar upp för e-handel i appen.
Kläder toppar på mobilen
Men det är inte bara i Kina en stor del av befolkningen använder mobilen. 51,2 procent av nätkunderna i Thailand använder sin smartphone, en siffra som är något lägre än den som det japanska sociala nätverket Line, visade upp i februari.
I Korea shoppar 47,6 procent mobilt och i Indien, där många tror på en m-handelsboom, ligger den siffran på 47,1 procent. Indonesien skuggar sen med 46,7 procent.
Att m-handel är så pass populärt i regionen ska enligt 46,8 procent av konsumenterna bero på bekvämligheten. 41,3 procent anger möjligheten att handla på språng och 40,8 procent säger att de använder mobilen på grund av att antalet appar som gör det möjligt att handla ökat.
Det som man helst shoppar via mobilen är kläder och modeassessorer, appar kommer på en andraplats
– Det tyder på att handlarna gjort ett starkt och lyckat skifte för att stärka den mobila upplevelsen och gjort det mer bekvämt för konsumenterna att handla mobilt, säger Pierre Burret, regionchef för Mastercard Advisors i Asien-Stillahavsområdet.
Källa: TNW
Foto: Mastercard