Skönhetsgiganten Sephora, som har satsat digitalt genom att bland annat skanna sina kunders hud, har visat sig vara riktigt framgångsrika på personalisering. Åtminstone om man ska tro teknikleverantören Sailthrough, som ligger bakom den globala sammanställningen Retail Personalization Index 2017.
Sailthrough rankar Sephora som bäst av hundra företag när det kommer till personalisering. Det innebär att det Paris-grundade skönhetsföretaget, som numera har e-handel i länder över hela världen, placerade sig bättre än amerikanska storföretag som Walmart och Ebay, som dock båda nådde topp fem. Amazon kom först på plats nummer 17.
Studerade e-post och mobilsajter
För att kunna rangordna företagen har Sailthrough tittat på hur de arbetar med bland annat sin hemsida, sina e-postutskick och hur sidan fungerar i mobilen. Företagen fick sedan en viss poäng inom varje område och när alla poäng hade sammanställts stod det klart vilka företag som hade presterat allra bäst. Undersökningen ska dessutom ha inkluderat enkäter med konsumenter i Storbritannien och USA.
Inte många svenska företag tog sig in på Sailthroughs lista, men IKEA och H&M placerade sig på plats 42 respektive 46.