Sephora inledde ett samarbete med Zalando under förra året, det samarbetet har resulterat i en snabb tillväxt för skönhetsvarumärket, och Sephoras e-handel har skjutit i höjden. Det befintliga lagret räckte inte till.
Den nya hallmodul som byggts har kostat 3,3 miljoner euro och ligger på Sephoras Düren-anläggning i Nordrhein-Westfalen i Tyskland.
En anläggning som ägs och sköts av Arvato Supply Chain Solutions.
Kunden har flyttats till en ny hallmodul med 7 000 kvadratmeter golvyta. Hjärtat i expansionen är ett nytt plocktorn i fyra nivåer, som gör det möjligt att kartlägga stora lagringsvolymer till ett relativt litet utrymme. Expansionsprojektet slutfördes på bara sex månader, skriver Arvato Supply Chain Solutions i ett pressmeddelande.
Sephora har haft sitt lager på Düren-anläggningen sedan 2018, och Arvato har skött distributionen till samtliga av Sephoras kunder i Tyskland och Österrike sedan dess.
Det nya lagret rymmer 20 000 artiklar, men är också förberett för att Sephora ska kunna växa ytterligare.
Vi har förberett för att kunna hantera upp emot 50 000 paket den dagen Sephora behöver det. Lagrets nya plocktorn i fyra nivåer är kopplade till hissar som transporterar paketen direkt till transportbanden för en snabb lastning.
Sephora grundades i Frankrike 1970 av Dominique Mandonnaud. De har, förutom flera av världens mest kända skönhetsmärken, även sitt egna märke Sephora collection.
Sephora är en del av LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, och finns i 34 länder.