Kronans Apotek satsade stenhårt på sin SEO under 2020. Nu visar man upp en organisk trafikökning med över 100 procent, samtidigt som intäkterna lyfte med 120 procent.
LÄS ÄVEN: 1,1 miljoner order – omsatte över en halv miljard i e-handeln
En växande organisk trafik är något som Kronans Apotek prioriterar högt, och under 2021 är planen att öka takten i SEO-arbetet ytterligare. Vi kommer även att göra en rad förbättringar på vår e-handelsplattform för att kunderna enklare ska kunna hitta information och produkter, säger Hannes Hasselrot, digital försäljningsdirektör på Kronans Apotek, i ett pressmeddelande.
Men det är inte första gången bolagets trafik ökat så pass mycket. SEO-arbetet började under 2019, och redan det året kunde företaget se att antalet organiska besökare dubblades.
Den bedriften ledde bland annat till att Kronans Apotek fick ta emot Svenska SEO-priset inom kategorin Apotek och Hälsokost. Utmärkelsen delas ut till den e-handlare som åstadkommit exceptionella resultat inom organiskt sök under det gångna året, skriver företaget.
Apotekskedjan fortsatte alltså med att öka sin digitala synlighet i fjol, samtidigt som man "ställde om" efter att Covid-19 brutit ut i Sverige.
SEO-utvecklingen under 2020 är ett kvitto på det hårda arbete som content-teamet lägger ner varje dag, säger Daniel Larsson, innehålls- och SEO-ansvarig hos Kronans Apotek.
Vi har under året gjort ett gediget analysarbete, ökat vår produktivitet genom ett större team och varit snabba på att agera kring Covid-19. Det är den främsta förklaringen till att vi återigen har kunnat dubblera den organiska trafiken.
Den sida som blev mest besökt på Kronans Apotek under 2020 var informations- och bokningssidan för antikroppstester. Där hade man mer än 500 000 besökare under året, som ledde till cirka 70 000 utförda tester på Kronans Apotek.