Den svenska marknadsföringsbyrån Web Guide Partner (WGP) rapporterar att Amazon.se gått om den inhemska marknadsplatsen CDON när det kommer till synligheten på nätet.
Nu har det hänt! Bara sex månader efter att Amazon.se lanserades har de tagit över CDON i sökresultaten, deras närmsta direkta konkurrent i Sverige. Och de ser inte ut att stanna där, skriver Johannes Trolin, SEO-expert på WGP, i ett mejl till redaktionen.
LÄS ÄVEN: Amazon.se ett halvår senare: ”Bland de absolut mest eftersökta”
I slutet av april talade vi med en handfull marknadsföringsexperter om Amazon.se och dess påverkan på marknadsföringslandskapet i Sverige sedan lanseringen. Det var då jämförelsen med CDON lyftes av bland annat Michael Wahlgren som hänvisade till verktyget Sistrix Visibility Index.
De har idag ungefär hälften så stor synlighet i Sverige som CDON, men gapet dessa marknadsplatser emellan minskar ju snabbt, sade Michael Wahlgren då.
Det är detta verktyg som WGP nu också pekar på som bevis för den starka tillväxten för Amazon.se.
Amazon vs CDON i Visibility Index (från WGP)
Amazon.se har vuxit exponentiellt varje vecka sedan webbplatsen gick live. Nu tar de stort utrymme inom sökningar på väldigt snäva, specifika produkter och produktkategorier. Till exempel på produkter som vissa särskilt populära boktitlar och på kategorier inom bland annat sofföverdrag, inomhusfontäner och kryddhyllor. Allra senast har de tagit toppositioner inom områden som prydnadsstenar, laptopställ och vuxenleksaker, säger Johannes Trolin.
Amazon.se sägs även bli allt starkare inom varumärkessökningar.
Särskilt intressant är hur Amazon.se sakta men säkert börjar konkurrera på rena varumärkessökningar, med träffar på topp tio för olika produkter från bland annat IKEA, Arctic Fox, Levi's och Corsair.
"Som att jämföra två fruktskålar med olika innehåll"
Uppdatering:
Kommentar från Marcus Morän, SEO-specialist på CDON:
Visibility Index bör ses som underlag för utförligare analys. Indexet visar på graden av synlighet och ska inte förväxlas med trafik till hemsidan. Om produktutbudet styr synligheten torde relevansen vara högre i jämförelser äpplen vs äpplen och päron vs päron (det vill säga säljare med samma utbud). Men jämförelserelevansen är inte stor vad gäller marknadsplats vs marknadsplats. Det blir som att jämföra två fruktskålar som har olika innehåll. Marknadsplatser har olika taktik, olika produkter och olika kategorier.