När Clas Ohlson nyligen rapporterade sina siffror för koncernens tredje kvartal, från den 1 november 2018 till den 31 januari 2019, var de inte nöjda med sin prestation. Trots att omsättningen ökade med 6 procent och e-handeln med hela 51 procent.
- Försäljningen under kvartalet nådde dock inte våra interna mål och det påverkar lönsamheten under innevarande år, sa koncernchefen Lotta Lyrå i en tidigare kommentar.
LÄS ÄVEN: Clas Ohlson missnöjd med säljet - e-handeln ökade 51 procent
Nu meddelar Clas Ohlson-koncernen att kalendereffekten påverkade försäljningen i mars positivt.
Bara under mars ökade omsättningen med 4 procent, från 584 miljoner kronor till 605 miljoner, och e-handeln ökade med hela 28 procent och landade på 32 miljoner kronor.
Inte en glad högtid för e-handeln
Att årets påskvecka inte hamnade i mars är nog många e-handlare glada över. Enligt vår Ehandel.se Analytics är påsken en av de sämsta perioderna under året.
- Förra året låg påsken i mars, men tack vare påskens placering i år blev mars en stark månad, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, och tillägger:
- Påskens placering påverkar försäljningen ganska mycket. Förra året blev påskveckan en av de sämsta veckorna under året.