E-handeln i Storbritannien ökade med 18 procent i augusti jämfört med samma månad förra året. Det är den starkaste tillväxten för landets näthandlare sedan november 2013. Totalt spenderades det 8,1 miljarder pund på nätet under perioden.
Kläder var särskilt hett och ökade med hela 20 procent jämfört med föregående år, och med 10 procent jämfört med juli månad. Underkategorin accessoarer ökade med hela 60 procent sett till augusti 2013.
– Resultat i augusti visar att de brittiska konsumenterna ökat sina inköp av accessoarer, som till exempel sandaler och andra semesterväsentligeter. Samtidigt har det spenderats mindre på hemmet och det ska bli intressant att se om den kategorin får ett lyft under höstmånaderna när semesterfirarna har återvänt hem, säger Alex Smith-Bingham, Vice President, Digital Services Leader, Capgemini.
Når över 100 miljoner pund 2014
En annan kategori som gjorde bra ifrån sig i augusti var elektronik. Efter en överraskande dålig junimånad ökade elektronikförsäljningen med 19 procent i juli, något som höll i sig även i augusti.
– En köldknäpp i augusti i kombination med lanseringen av höst och vinter kläder fick fart på e-handelns tillväxt. Intressant är också att elektronikförsäljningen fortsatte att utvecklas starkt och tävlade vidare om topplaceringen. En total tillväxt på 18 procent gör också att vi mycket väl kan överträffa de tidigare förväntningarna för 2014. 100 miljarder pund kommer säkert att överskridas under 2014, säger Andrew McClelland, Chief Policy and Operations Officer på IMRG.
Källa: Press