Influencer marketing är nyckeln i en framgångsrik marknadsexpansion - det berättar Gustav Wessman, CCO på Sellpy. "Det är svårt att hitta samma typ av flexibilitet och kreativitet i någon annan typ av marknadsföring".
Idag meddelade secondhand-plattformen Sellpy att man tar sig an två nya marknader i Europa. Företaget grundades 2014 och finns idag i Sverige, Tyskland, Österrike, Nederländerna och från och med nu även i Danmark och Polen.
Utöver det har vi även vår e-handel tillgänglig för resten av Europa, men då via en icke lokal-anpassad sajt, säger Gustav Wessman, Chief Commercial Officer på Sellpy, till Influens.se.
Och i samma veva som företaget gick ut med nyheten om sin nya geografiska expansion, började lokala influencers i både Danmark och Polen att berätta om Sellpy i sina sociala kanaler.
Vi har använt influencer marketing vid alla lanseringar utanför Sverige. På det viset bygger vi vår varumärkeskännedom, framförallt bland yngre kvinnor som är en av våra viktigaste demografier, säger Gustav Wessman.
Influencer marketing är en nyckelkanal i vår tillväxtstrategi. Tillsammans med PR, betald annonsering, partnersamarbeten och "word of mouth" är influencers en viktig komponent i att skapa kunskap och intresse för Sellpy och för våra tjänster.
I Danmark signade företaget 15 influencers inför lanseringen och i Polen 22 stycken.
Vi valde kreatörer som skapar engagerande material i linje med Sellpys värderingar och som har ett hållbarhetsfokus.
Hur viktiga är influencers för er, vid expandering till en ny marknad?
Vi tycker att det är otroligt kul att samarbeta med influencers och kreatörer. För oss är det viktigt att ge influencers och kreatörer väldigt mycket frihet att testa vår tjänst och skapa content utifrån det som passar dem. På det sättet kan vi skapa unikt, genuint och engagerande innehåll som människor verkligen kan uppskatta. Det är svårt att hitta samma typ av flexibilitet och kreativitet i någon annan typ av marknadsföring, säger Gustav Wessman.