ANNONS

Sellpy svarar - så ska de gottgöra kunderna: "Vår viktigaste tillgång"

Michael Arnör, vd på Sellpy
"Tar kritiken på största allvar".

Efter den senaste rapporteringen om att säljare på Sellpy misstänker att deras varor försvunnit har fler frågor väckts kring hur företaget hanterar dessa situationer. Kunder har uttryckt en oro över att deras plagg sorterats bort utan någon tydlig förklaring och att de inte ges någon möjlighet att överklaga beslutet.

LÄS ÄVEN: Kunder vittnar: Värdefulla plagg försvinner från Sellpy - "gav upp"

Efter publiceringen av artikeln har Ehandel mottagit ännu flera mejl från kunder som vittnar om att deras plagg försvunnit spårlöst under sorteringsprocessen. Detta indikerar att problemet kan vara mer omfattande än tidigare framkommit.

Sellpy har tidigare endast beklagat att vissa kunder upplever situationen på detta sätt och hänvisat till att de är välkomna att kontakta kundtjänst vid missnöje. Enligt kunderna har de dock redan gjort detta, men utan att få den hjälp de förväntat sig.

Men nu har Ehandel fått ett tydligt besked från företagets vd, Michael Arnör, om hur de drabbade kunderna ska kompenseras.

ANNONS

Säljare som drabbats av misstag i hanteringen kompenseras utifrån vår historiska försäljningsdata. Vi ser löpande över nivåer och belopp för kompensation och ersättning, och strävar efter att alla kunder ska bli nöjda; är man inte nöjd uppmanar vi kunden att höra av sig till oss igen för fortsatt dialog, säger han.

Eftersom det inte finns någon försäljningsdata för varor som försvinner, hur tillämpas den historiska försäljningsdatan i dessa fall?

Vi gör en bedömning kring vad liknande varor har sålts för tidigare. Detta i dialog med säljaren som även vanligtvis kan komma med ytterligare värdefull information om varan.

Kunder vars produkter har försvunnit kommer att kompenseras ekonomiskt. Ersättningen baseras på det pris som varan vanligtvis säljs för på Sellpys plattform, eftersom produkterna skickades in med avsikten att säljas där.

Nöjda säljare och kunder är vår viktigaste tillgång och vi tar kritiken på största allvar, säger Michael Arnör.

Sellpy hanterar stora volymer varor varje månad och menar att sorteringen grundar sig på flera delar, såsom artikelslag, skick, samlad historik och försäljningsdata.

Företaget uppger dock att misstag kan ske och att man är ledsen för detta. Någon närmare beskrivning av hur sorteringsbeslut dokumenteras och kan granskas i efterhand delas inte. Sellpy förklarar inte heller hur den interna utredningen av försvunna varor går till, men upplyser om att man kontinuerligt arbetar med att förbättra sina rutiner genom utbildning och uppföljning av personalen, vilket även innefattar hantering och värdering av varor.

Tyvärr sker det ibland misstag i hanteringen, något vi är ödmjuka inför. Vi arbetar därför löpande -utöver introduktion för nyanställda där hantering och värdering ingår - med utbildningar och uppföljning, i syfte att stärka och förbättra våra rutiner.

Den enda interna åtgärd som företaget nu avslöjar är en satsning på att stärka och förbättra utbildningen samt uppföljningen med personalen.

Detta är något som vi kommer att ytterligare intensifiera, avslutar vd:n Michael Arnör.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Just nu
3 mån för 99 kr

Få de senaste nyheterna inom e-handel – analyser, insikter och affärskritisk information. Allt på ett ställe!

Därefter 299 kr/mån. Priset är exkl. moms.