ANNONS

Sellpy landar lager nära flygplatsen: "Ska hantera 8 miljoner varor"

Oskar Nielsen, COO på Sellpy, framför den nya lagerlokalen

"Efterfrågan har växt snabbt".

ANNONS

Det H&M-ägda secondhandkonceptet Sellpy fortsätter att växa. Sedan starten 2014 har företaget hanterat över 12 miljoner föremål och har idag över 370 anställda.

LÄS ÄVEN: H&M tar över Sellpy – ska lanseras internationellt

Nu mer än fördubblar Sellpy sitt lagerutrymme. Företaget flyttar in i nya lokaler i Rosersberg utanför Stockholm på 10 000 kvadratmeter, inklusive kontor och entresollager. Det nya logistikcentret ska ge arbetstillfällen till cirka 80 nyanställda.

Efterfrågan har växt snabbt och kraven på mer yta har funnits ett tag, säger Oskar Nielsen, medgrundare och COO, i ett pressmeddelande.

I Rosersberg kommer alla varor som ska säljas att packas, lagras och distribueras. Nära 8 miljoner varor per år ska kunna hanteras, vilket ställer höga krav på logistik och struktur. Den här fastigheten hade både rätt storlek, ett mycket bra strategiskt läge och vi fick också stora möjligheter att påverka utformningen.

Lagrets placering kommer att optimera bolagets transportekonomi. Fastigheten ligger bara några minuter från Arlanda flygplats och cirka 30 minuter från centrala Stockholm.

Målet med det nya lagret är att Sellpy nu ska kunna skala upp verksamheten.

Placeringen hade stor betydelse då vi strävar efter hållbarhet även för transporterna. Exempelvis genom att kombinera upphämtning av varor som ska säljas med leveranser av det som sålts, fortsätter Oskar Nielsen.

Sellpys nya lager är anpassat till företagets miljöprofil. Fastigheten ska bland annat utrustas med en solcellsanläggning som ska generera upp till 150 000 kWh per år, vilket motsvarar årsförbrukning för runt sex normalstora villor, skriver företaget. Anläggningen ska även ha certifieringen BREEAM ”very good”.

Prologis, bolaget som har byggt och förvaltar fastigheten, är dessutom listade som ett av de 100 mest hållbara företagen i världen.

Det är väldigt viktigt för oss att jobba med företag med en tydlig hållbarhetsprofil, avslutar Oskar Nielsen.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se