Igår meddelade secondhand-plattformen Sellpy att man intar sin femte och sjätte marknad i Europa. Mer exakt slängde man ut ankaret i Polen och Danmark, och redan samma dag började lokala influencers att prata om Sellpys plattform i sina sociala kanaler. En marknadsföringsform som Gustav Wessman, Chief Commercial Officer på Sellpy, avslöjar är central vid företagets alla marknadsexpansioner.
LÄS ÄVEN: Sellpy intar Danmark och Polen – får draghjälp av H&M
Vi har använt influencer marketing vid alla lanseringar utanför Sverige. På det viset bygger vi vår varumärkeskännedom, framförallt bland yngre kvinnor som är en av våra viktigaste demografier, säger Gustav Wessman till Influens.se.
Influencer marketing är en nyckelkanal i vår tillväxtstrategi. Tillsammans med PR, betald annonsering, partnersamarbeten och "word of mouth" är influencers en viktig komponent i att skapa kunskap och intresse för Sellpy och för våra tjänster.
I Danmark har man krokat arm med 15 olika influencers inför lanseringen och i Polen har man signat 22 profiler.
Vi valde kreatörer som skapar engagerande material i linje med Sellpys värderingar och som har ett hållbarhetsfokus.
Hur viktiga är influencers för er, när ni expanderar till en ny marknad?
Vi tycker att det är otroligt kul att samarbeta med influencers och kreatörer. För oss är det viktigt att ge dem väldigt mycket frihet att testa vår tjänst och skapa content utifrån det som passar dem. På det sättet kan vi skapa unikt, genuint och engagerande innehåll som människor verkligen kan uppskatta. Det är svårt att hitta samma typ av flexibilitet och kreativitet i någon annan typ av marknadsföring, avslutar Gustav Wessman.