ANNONS

Secondhand-utmanaren plockar in 60 miljoner: "Väl över förväntan"

Veronika Kylbergh, Sverigechef på Tise
Foto: LinkedIn

Koncept inspirerat av Instagram.

ANNONS

Tise, den norskgrundade secondhand-appen som slog igenom 2018 i Sverige, har marknadsförts och spridits flitigt av profiler och influencers i sociala medier. Under under det senaste halvåret har företagets omsättning, på den svenska marknaden, ökat med över 30 miljoner kronor.

Nyligen plockade bolaget in 60 miljoner kronor i riskkapital, via nya och befintliga investerare, och värderas till 225 miljoner kronor. Det har vår norska systersajt rapporterat.

Det färska kapitalet ska användas till Tises expansion till övriga Norden. Men det första målet för 2021 är att bli marknadsledande i Sverige och dubbla antalet användare till våren.

Mest pengar fick Tise in av investeringsbolaget Luxor Capital Group och riskkapitalfonderna Trind och RubyLight. Det norska företaget Orkla är en av de befintliga ägarna som ökar sitt innehav i bolaget.

Sverige var den första marknaden som Tise ville testa, efter succélanseringen i Norge, säger Veronika Kylbergh, Sverigechef på Tise, i ett pressmeddelande.

Med tanke på det tuffa marknadsklimatet vi har i Sverige så har vi lyckats väl över förväntan med idag över 250 000 svenska användare, som lagt upp närmare en halv miljon annonser i appen. Och det var få som trodde att vi skulle kunna ta plats på andrahandsmarknaden.

Secondhandtjänsten Tise grundades 2016 i Norge och är inspirerad av Instagramsupplägg. Som användare av Tise har man en egen profil där man lägger upp bilder på kläder eller skor som man vill sälja. Som användare kan man även följa andra säljare som man gillar och chatta med dem om man vill köpa något.

Så sent som i november hade Tise totalt 650 000 aktiva användare månadsvis, i Norden.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se