Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Second hand-tjänsten som vägrar fast fashion - "finns enorm potential"

Teamet på Mai. Längst till höger: Emma Rosman (Foto: Press)
"De som överlever inom second hand kommer att behöva hitta en nisch".
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

En ny second hand-uppstickare börjar plocka marknadsandelar. Vi pratar om begagnatplattformen Mai, eller Maiapp som de heter på webben.

Mai drivs av ett team med erfarenhet från scale-ups som Kry, Epidemic Sound, Spotify och Klarna. Med teknik som kärnan i bolaget utvecklas den nuvarande tjänsten och nya koncept, skriver man på sin sajt.

ANNONS

Bolaget grundades 2022, och har nu släppt sin försa årsrapporten för ett helt verksamhetsår. Under 2023 nådde man en omsättning på 7,8 miljoner kronor, samtidigt som resultatet sjönk ner till minus 6 miljoner.

Bolaget har under året lagt resurser på forskning och utveckling för att göra processerna att sälja kläder mer skalbara. På grund av den initiala satsningen på att bygga en stark grund för skalbarhet har företaget under sitt första verksamhetsår gjort ett negativt resultat. Årets resultat är däremot i linje med företagets prognoser, skriver man i rapporten.

Under fjolåret har bolaget anställt ett antal nya medarbetare, och vid utgången av 2023 har man haft fem heltidsanställda.

Företaget bedömer att second hand-marknaden kommer att växa och planerar att fortsätta expandera.

Mais affärsidé skiljer sig dock en smula från andra stora second hand-säljare. Upplägget är att privatpersoner laddar upp bilder på sina plagg som de vill sälja och resten får man hjälp med av AI. Varan värderas och läggs ut hos bland annat Vestiaire Collective, Tradera och Facebook.

På de större och mer kända begagnatsajterna säljs mycket plagg från fastfashion-företag. Något som Mai vill komma ifrån.

Därför är alla plagg och märken inte välkomna. Plattformen vill profilera sig som mer premium och flaggar till säljaren om man försöker sälja en produkt som kommer från "fel" varumärke.

"Krävs mycket större effort"

Om en vara säljs skickar Mai en fraktpåse till säljaren, vilken den såld artikeln ska packas ned i och skickas till köparen. Företaget tar 20 procent av försäljningspriset och säljaren får resterande 80 procent.

Målgruppen är kvinnor i åldrarna 35 till 50, berättar medgrundaren Emma Rosman för Breakit.

Jag tror att de som överlever inom second hand kommer att behöva hitta en nisch, och bli bra på den.

Företaget börjar blicka bortom Sveriges gränser, mot nya marknader. Man pratar både om Europa och Asien.

Där finns enormt värdefulla garderober, men attityden där ligger mycket längre bak. Många har inte kommit i gång med att sälja än. Så det finns enorm potential, men det kommer krävas mycket större effort, säger Emma Rosman.

Dela artikeln: