Den amerikanska sajten ThreadUp, som säljer utvalda secondhand-kläder via sin onlinebutik, tar in nytt kapital. Företaget har funnits i cirka tio års tid och säljer enligt dem själva 30 000 olika klädmärken. I början var det en bytestjänst för herrskjortor, som sen expanderade till att även sälja dam- och barnkläder. Den nya investeringen på totalt 100 miljoner dollar kommer från en rad olika investmentbolag.
Samarbetar med fysiska butiker
Nyligen ingick de även ett samarbete med modekedjorna Macy's och JC Penny. Tanken är att ThreadUp ska sälja utvalda klädesplagg, accessoarer och handväskor i kedjornas fysiska butiker. Med hjälp av företagets teknologi ska de kunna anpassa innehållet efter butikernas kunder.
Vi är nu positionerade så att vi kan göra detta effektivt inne i butikerna. Vi börjar med ett pilotprogram i 30 till 40 butiker, säger ThreadUps vd James Reinhart till nyhetssajten Tech Crunch.
Enligt tidningen Forbes ska samarbetet vara ett sätt för klädbutikerna att göra sitt sortiment mer intressant för yngre kunder, och samtidigt kunna konkurrera med Amazon.