ANNONS

Se när Telia förutspår all näthandel redan 1994

Se när Telia förutspår all näthandel redan 1994

Televerket kan ha uppfunnit en tidsmaskin i början på 90-talet.

ANNONS

Internetstiftelsen IIS laddade förra året upp en video ifrån Telia Research som är daterad 1994, samma år som Amazon grundades. Videon demonstrerar hur ett Elektroniskt Hemköp skulle kunna fungera. Det är inte en framtidsvision som stora företag ibland släpper och som ofta är ganska flashiga och orealistiska. Utan videon ska vara baserad på ett forskningsprojekt hos Telia Research som skett mellan 1992 och 1993, kallat Elektroniskt Hemköp.

Videon i sig är inte heller något mästerverk men innehållet är ganska förbluffande. Även om vi tar i beaktning att e-handelsfröet var sått 1994 så är Telias video väldigt detaljerad i sina förutsägelser.

Förutsåg katt-memes

Vi blir visade en nätmathandel med i princip alla funktioner som finns idag, inkluderat smarta funktioner som analyserar dina inköp över tid och lösplock med koppling till recept. Man kan även stänga av popup-reklam ifrån vissa e-handlare, om man finner att det blir för mycket spam.

Telia går vidare till att visa en kopia av Blocket, som grundades först några år senare. I demonstrationen av “Blocket” har Telia även mage att förutspå meme-trenden med en video som visar en katt som “tillagar familjens guldhamster i mikron”.

Detta genomsyrar hela videon som hur lågmält som helst tittar rakt in i vår tidsanda nästan 25 år senare.

Direktbetalning och tidsfönster

I kassan anger användaren ett tidsfönster för leverans. Man kan betala direkt via sitt bankkonto. Man kan få verifikation via e-post, eller till sin terminal som Telia kallar det. När man bokar biljett får man välja platser som sedan blir röda. “Bildtelefon” används flitigt.

Tekniken för vissa av sakerna i videon fanns 1994 men det är bredden i visionen som är anmärkningsvärd. De målar upp en bild som är mycket lik den värld vi idag lever i. Med skillnaden att allt ser ganska fult ut i videon men Telia är tydliga med att poängtera att det "inte är ett designförslag på hur dessa tjänster ska utformas.”

Vad Telia missade

Det som Telia missade är nog snarare hur tidskänsliga dagens konsumenter är. De har inte tid att finjustera saker eller styra allt för mycket över olika val. Vi lever i en värld där allt ska vara som Google (som grundades 1996). Det vill säga superenkelt. En knapp för att söka, en knapp för att köpa, en knapp för att sälja något. I övrigt var Telia ganska spot on.

Njut av den suddiga framtidsförutsägelsen nedanför. Och är du tidskänslig och inte pallar titta i 18 minuter så kan vi avslöja att katten och guldhamstern visas 16 minuter in.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se