KickBack.no är ett lojalitetsprogram för online shopping där konsumenten får pengar tillbaka på sina nätköp. Sedan starten 2009 har KickBack.no samarbetat med cirka 200 nätbutiker och tusentals norska konsumenter använder idag tjänsten för att spara pengar på sin nätshopping.
- Olika typer av lojalitetsprogram har funnits länge inom detaljhandeln, men efterhand som all mer av handeln har flyttat till webben, så har inte lojalitetsprogrammen följt med. Vi har skapat ett självständigt program för online shopping, våra användare kan själva bestämma hur de vill använda sina besparingar, de inte är låsta till ett visst flygbolag eller en särskild kedja, säger Mats Staugaard, vd och grundare av KickBack.no.
Nu meddelar Schibsted Media Group att man, genom sitt dotterbolag Schibsted Vekst, har köpt en minoritetspost i Infinite Loop AS som äger och driver KickBack.no. Man har även med en option på att köpa resten av företaget.
Ett av åtta företag i portföljen
Med sin ny investering hoppas Schibsted stärka sin position på den växande e-handelsmarknaden i Norden. Förvärvet är ett led i en rad strategiska förvärv som Schibsted Vekst har genomfört i både Norge och Sverige.
– KickBack.no är en tjänst som passar mycket väl in i vår portfölj av nätbaserade entreprenörsföretag. Grundarna av företaget är fantastiska och jag ser fram emot att arbeta och skapa något bra tillsammans med dem, säger Lars Vangen Jordet, vd i Schibsted Vekst.
Och företaget som har avtal med aktörer som Hotels.com, Apple Store, Expedia, Nelly och CDON, är också väldigt nöjda med sin nya partner.
- Vi är mycket glada över att ha Schibsted som partner. De har en gedigen historia av att bygga stora tjänster och varumärken på nätet. Med stöd av Schibsted har vi allt vi behöver för att växa och bli en ännu bättre service, både för konsumenter och återförsäljare online, säger Magnus Kolstad, grundare av KickBack.no.
KickBack.no är den tredje investeringen Schibsted Vekst gör i entreprenöriella företag i Norge. Infinite Loop AS blir därmed ett av åtta företag i Schibsted Vekst portfölj som även omfattar Møteplassen, Let's Deal, Lendo, Ebok.no, Husleie.no, Byttstrøm och Duplo Media.
Källa: Press