ANNONS

Scan & Pay nu i 350 butiker - därför tog Coop in Bianca Ingrosso

Tarik Belqaid och Bianca Ingrosso
Foto: Press/Skärmdump Coops kampanjfilm

"Ville ha en influencer som folk vet vem det är".

ANNONS

Coops Scan & Pay-lösning, som innebär att kunderna laddar ner en app och scannar varorna direkt med mobilen, finns numera tillgänglig i runt 350 av företagets drygt 800 butiker. Satsningen fick en extra skjuts i samband med att Coop i somras drabbades av tekniska svårigheter efter en hackerattack, som påverkade det vanliga kassasystemet men inte just Scan & Pay.

LÄS ÄVEN: Coop på väg tillbaka - 500 butiker öppna för handel

Sedan dess ska flera butiker ha anslutit sig till det nya upplägget och just nu tillkommer det nya varje vecka, enligt uppgifter från Coop. Och nu får satsningen en extra skjuts. Coop har nämligen signat ett samarbetsavtal med Bianca Ingrosso, som marknadsför betallösningen i en ny film. Ehandels systersajt Influens.se har varit i kontakt med Coop för att få mer information om bakgrunden till kampanjen.

För att folk skulle uppmärksamma kampanjen ville vi ha en influencer som folk vet vem det är. Bianca Ingrosso når yngre personer som är en digital målgrupp, men har även gjort saker som riktar sig till den breda massan, som till exempel TV-programmet Wahlgrens värld och Talang, och kan därför även nå ut till en äldre och kanske inte fullt så digital målgrupp, säger Tarik Belqaid, kommunikatör för Coops affärsområden.

Kampanjen hade premiär den 1 september och kommer att synas i åtminstone ett par veckor till.

Valde ni mellan flera influencers eller kände ni att om vi får Bianca så tar vi henne?

Vi fick förslag på personer som skulle kunna vara lämpliga och då valde vi utifrån hur vi skulle få bäst effekt och utifrån vad som passade bäst för det vi ville uppnå med kampanjen.

I reklamfilmen går Bianca omkring i en Coop-butik och använder vad det verkar sin mobiltelefon för att ta selfies. Men i själva verket är hon alltså i färd med att scanna varor. Ett grepp som alla inblandade tyckte var kul, berättar Tarik för Influens.

Diskussionerna om samarbetet ska ha pågått "under en längre tid".

Vad har ni fått för respons på filmen hittills?

Vi har fått en väldigt positiv respons, det är tydligt att den humoristiska vinkeln har kommit fram och att den uppskattas av publiken. Dessutom är det en väldigt snygg film.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se