Åhléns har snart sex förlustår bakom sig. Kedjan har visat röda siffror varje år sedan 2015. De ackumulerade förlusterna uppgår till 821 miljoner kronor. Och enligt vd:n Annica Hagen blir det svårt att nå lönsamhet även 2021. Åhléns-varuhusen har det fortsatt kämpigt.
Det senaste året har varit starkt påverkat av konsekvenser från pandemin och sedan innan befinner sig Åhléns i en omställning för att på bästa sätt kunna möta förändringar i både omvärld och kundernas köpbeteenden, säger Annica Hagen till Ehandel.
LÄS ÄVEN: Förlust på nära 1 miljard: E-handel ska vända Åhléns siffror
På frågan om hur Åhléns ska vända skutan till svarta siffror, säger hon, att man ska lägga stort fokus på ett nytt koncept som kedjan internt kallar för "opti".
Vi ska bland annat kapitalisera på butiksnätet och bygga en optikanal, det vill säga få ihop vår fysiska och digitala handel, utifrån våra kunders behov. Idag handlar kunderna inte antingen digitalt eller i fysiska butiker, de handlar både och.
Vår opti-satsning går också ut på att erbjudandet anpassas utifrån insikter och förståelse för kundernas behov och drivkrafter, vad gäller preferenser om till exempel sortiment, priser och kanal.
Nytt logistikcenter
Inom ramen för "optikanalen" ingår bland annat en storsatsning på e-handel. Syftet är förstås att locka fler kunder framåt, enligt vd:n. Det blir också en ny stor logistik-satsning nästa år.
Vi är till för att skapa värde för kunderna, och vi vill möta kunden där kunderna är. En viktig del i vår satsning på e-handel, som kommer ge oss helt nya förutsättningar, är vårt nya automatiserade logistikcenter i Rosersberg som öppnar under andra kvartalet 2022. Denna satsning kommer bland annat att innebära andra och snabbare lösningar att nå våra kunder, både via e-handeln och våra fysiska butiker.
Hur kommer ert e-handelssortiment se ut?
Det mesta av sortimentet vi erbjuder på vårt största varuhus, Åhléns City Stockholm finns idag på vår e-handel. Vi kommer även ha sortimentsområden och produkter som endast finns att köpa via vår e-handel.
Vad har ni för omsättningsmål framåt?
Vårt mål är att vara lönsamma inom några år. Idag ligger våra intäkter från e-handeln på cirka 20 procent. Inom några år är vårt intäktsmål för e-handeln 40 till 50 procent.
När det kommer till kommande butiksnedläggningar säger Annica Hagen att ytterligare en stängning väntar i Borås nästa år. Totalt kommer kedjan då ha 47 varuhus.
Utöver Borås nästa år är inga fler stängningar aktuella i dagsläget, även om vi alltid ser över våra varuhus så att de lever upp till våra mål. Vi satsar och tror på vår opti-lösning, som innebär att ha kvar fysiska butiker, så länge kunderna vill handla fysiskt.