Paula Maso, som arbetar som Creative Director på Happy Socks, har tillsammans med Matilda Landhör, Senior Consultant på Beyond Retail, lanserat ett nytt onlinevarumärke vid namn Quinta Maso. Och det handlar om lyxiga scarves i siden.
Konceptet har arbetats fram sedan 2019 men projektet började på riktigt under våren förra året. Paula arbetade vid sidan av sitt heltidsjobb på Happy Socks med projektet och letade parallellt efter en partner. Efter att ha sökt blint på LinkedIn efter de egenskaper hon eftersökte så dök alltså Matilda Landhör upp, och hon är nu Commercial Director för Quinta Maso.
Hur kom ni fram till lyxiga scarves som produkt?
Paula hade designat några scarves tidigare då hon har erfarenhet av damkläder och tyckte att det var en väldigt kreativ produkt. Hon såg det som en tom canvasduk att bära som accessoar. Dessutom gav hennes erfarenhet av Happy Socks henne ett nytt perspektiv på hur man lyfter en enda produkt och fördelarna med att enbart arbeta med en fokusprodukt, berättar Matilda Landhör för Ehandel.
"Vi har stora förväntningar"
Efter att ha sökt efter liknande produkter så identifierade man samtidigt ett hål i marknaden.
Det fanns ett tydligt utrymme och behov av hållbara och lyxiga scarves på marknaden.
Företaget lanserade sin e-handel för bara två veckor sedan men trots detta sägs mottagandet hittills ha varit väldigt bra.
Responsen har varit överväldigande positiv, så vi har stora förväntningar på vår första kollektion och det har börjat trilla in order, berättar Matilda Landhör.
"Prioriterade att ha en upplevelse"
Den nya e-handeln ska även vara byggd på en lite annorlunda plattform vid namn Cargo Collective. En plattform som, enligt Quinta Maso, vanligtvis används av designers och konstnärer.
Hur hittade ni Cargo Collective?
Vi arbetade med den Stockholmsbaserade studion Folk22, som har ett mycket konstnärligt och växlande sätt att arbeta. Det var Lilit Asyrian, vår designer, som tog upp Cargo Collective som en kreativ och flexibel plattform. Vi har fått panik några gånger eftersom det inte är den mest utvecklade plattformen inom e-handel mot vad jag vanligtvis arbetar i, men vi valde att prioritera att ha en upplevelse som helhet snarare än bara en shoppingupplevelse.
Fokus framöver ska ligga på rörligt material samt välarbetade kampanj- och produktbilder. Planen är samtidigt att med ett eget uttryck, och att gå sin egen väg, kunna nå ut i det globala bruset. Framtidsplanerna är nämligen att växa internationellt inom kategorin accessoarer.
Vi har just nu Sverige och Danmark som fokusmarknader men skickar till hela världen. Just nu har vi ett litet urval av tio scarves, i tre olika storlekar och två kvaliteter. Vår ambition är att bli en enda samlingsplats för scarves och förnya oss på varje produkt som vi har gjort för den här säsongen. Samarbeten är också på kartan, liksom intilliggande accessoarer relaterade till scarves. Men vårt fokus just nu är att bygga en stark bas och en engagerad målgrupp för att i framtiden kunna bli marknadsledande inom kategorin, avslutar Matilda Landhör.