Sara Wimmercranz var med och grundade Footway och arbetar nu som investerare. Nyligen blev hon invald i styrelsen för Retail and Brands som bland annat äger NK, Brothers och Polarn o pyret. I denna veckas Ehandelspodden gästar hon Anton Johansson för att ta en titt på årets E-barometer.
Sara Wimmercranz främsta reaktion på barometern är att matförsäljningen online nu har tagit fart, något hon varit överraskad över att det inte har hänt tidigare. Att det nu blev dags tänker hon och Anton Johansson beror på att onlinematbutikerna har hittat en välfungerande distributionsmodell samt att vi helt enkelt har vant oss vid att handla på ett nytt sätt.
Bygginspiration gav resultat
E-barometerns andra raket, bygghandeln, växte i år med 38 procent. Ehandelspodden kommer fram till att det även där finns anledning att tro att det är ett segment som varit bra på att tänka utanför boxen när det gäller logistiken. I takt med att fler bor i städer och kanske saknar bil, blir det förstås allt populärare att man kan få sina varor hemkörda.
- Jag tror att de gör mycket rätt, både i form av logistik men också med inspiration på sina sidor. Jag blir sugen på att bygga när jag tittar på de sidorna, säger Sara Wimmercranz.
Totalt växte e-handeln enligt E-barometern med 19 procent 2015, en siffra som Anton Johansson ser som överraskande hög med tanke på att e-handeln trots allt inte precis är ny längre, medan Sara Wimmercranz tar upp att vi inte har sett toppen än. E-barometerns siffror stämmer hyfsat väl överens med våra siffror där vi såg en ökning med 16 procent för helåret 2015.
- Det finns ju fortfarande bromsklossar. Det är kul att vi är där men vi hade kunnat vara längre och vi kommer att komma längre, tror hon.
En del av podden vigs till att gå igenom hur handlare bör jobba med sina omnikanalssatsningar för att lyckas nå framtidens konsumenter. Sara Wimmercranz tar upp att fysiska butiker förstås har en mycket mer begränsad butiksyta att röra sig med än sina motsvarigheter online, och att det kanske också ofta har lett till att fysiska butiker säljer mycket trendrelaterade produkter, medan basicprodukter fått ta större plats på webben. Sara Wimmercranz, som ju förstås har lätt för att dra exempel från skovärlden, berättar att det i alla fall inom hennes segment är en förvånande liten del av det som säljs som är av de senaste trenderna.
Jämför omnisatsningar med halvklar motor
Anton och Sara kommer fram till att online- och offlinebutiker borde bli bättre på att göra det just de är bäst på, och på samma gång ta fram en bättre strategi för omnikanal, något de anser att ytterst få gör på ett bra sätt i dag.
- Många har ju sina omnisatsningar, men egentligen är det lite som att skryta över sin bil utan att alla motorns delar är på plats. jag vet egentligen ingen som har total omni i dag.
Enligt E-barometern gör 31 procent research online innan de handlar i en fysisk butik, medan det bara är 17 procent som gör tvärtom.
- E-handlare har alltid fått skit, att det är vi som är de onda och förstör för de gamla fina butikerna. Men egentligen är det istället så att vi genererar trafik.
Samtalet rör sig vidare mellan stort och smått, himmel och jord. Investerarkrav, innovativa sista milen-lösningar, Donald Trump och Storbritanniens roll för svensk handel är några av de ämnen som hinner avverkas under den dryga timme podden pågår.
En e-handelschef räcker inte långt
Det konstateras slutligen att den digitala resan svensk handel befinner sig på kommer att behöva en ökad kunskap på området. Enligt Sara Wimmercranz har åtta av tio i de svenska börsstyrelserna ingen digital kompetens, något som förstås är ett problem. Hon och Anton Johansson är kritiska till att många företag anställer en e-handelschef eller någon annan expert istället för att se till den digitala kunskapsnivån i hela företaget.
E-barometern avslöjar att bland kvinnor som är mellan 18 och 29 år handlar 7 procent på nätet varje vecka. Ska företagen lyckas nå dem behöver många “step up their game on Snapchat”, som Anton Johansson uttrycker det.
- Det här är en generation att räkna med digitalt, säger Sara Wimmercranz, och sammanfattar:
- Hur kan vi förbättra kundresan? Där är det digitala en viktig bit men det finns också andra bitar att tänka på.