Följande text är ett sammandrag av Norra E-handelsdagen som gick av stapeln den 12 februari i Sundsvall. Skrivet av Christer Hägglund (fotofyndet.se) som även tagit bilderna. Ni finner originalartikeln här. Ytterligare information om evenemanget hittar ni i denna forumtråd.
Efter en del problem för våra långväga deltagare samlades vi på Hotell Ibis kl 10.00. Störst problem hade Greger som pga försenat flyg inte var framme på hotellet förrän vid 01.30. Även våra deltagare från Karlstad, Christian och Majsan, fick lite längre resa än det var tänkt.
Vi började med en kort presentation av oss deltagare. Vi pratade lite kort om vilken bakgrund vi hade, vilka mål vi hade med vårt e-handlande och vilka varor vi säljer. Det var en mycket intressant mix av branscher, erfarenheter, ambitioner, någon med fysisk butik etc.
Fr v Bernt (www.parvelito.se), Christian (www.sexiga-klader.se), Katrin & Erik ( www.kodmyran.se, www.swecat.com, mfl) Nicklas & Annika (www.ButikZ.se), Joel (www.partykungen.se) samt i förgrunden på höger sida Nicklas (www.litesmartare.se)
Fr h Nicklas (www.litesmartare.se), Tobias (www.knivbutik.se), Elin (www.ekoprincess.se), Joel (www.partykungen.se), Annica & Nicklas (www.ButikZ.se) samt i förgrunden på vänster sida Bernt (www.parvelito.se)
Vi gick igenom olika e-handelsplattformar
Nästa punkt var det som var tänkt att bli en kort (15-20 min) presentation av ett antal e-handelssystem. Det visade sig vara en grov feluppskattning av undertecknad och vi använde 2,5 tim till detta istället för den beräknade timmen. Alla var dock helt överens om att det var en intressant del att få se hur olika system löser olika problem. Först ut var Katrik och Erik från http://www.kodmyran.se/, som visade sin Shop4sale. Systemet hade många fördelar som visades upp, bla stöd för flera butiker (multishop) och en avancerad lagerdel med stöd för tredjepartslogistik och flera lager. Man visade även upp ett antal olika designer och berättade lite om hur systemet är uppbyggt grafiskt och att man samarbetar med några designers som hjälper till om en kund vill ha en anpassad design. Systemet finns både som hostad hyrlösning och som köp-loss.
Bernt från Parvelito.se visade upp Textalk:s plattform, som han tyckte fungerade mycket bra för hans behov. Systemet är en hostad hyrlösning som hade utvecklats en del under tiden Bernt kört på plattformen. Systemet upplevdes som lättkört med reservation för att systemet med flikar, underflikar och underunderflikar kunde göra att det var svårt att hitta igen vissa saker man inte använder så ofta. På något ställe var det till och med fyra nivåer med flikar. Vidare pratade Bernt en del om designen på sin shop, vilken han inte hade lagt ner någon tid alls på. Detta kom som en total chock för alla deltagare som sett shopen i fråga 😉
Därefter var det dags för Nicklas som bland annat driver http://www.litesmartare.se/. Han visade upp sin Prestashop-lösning med egna tillägg i form av olika moduler. Nicklas berättade om att Prestashop är en opensource-lösning som tillhandahålls av ett franskt företag. Det händer mycket med systemet hela tiden och en stor ny release är på gång inom ett par månader. Alla opensource-lösningar måste kompletteras och anpassas för att passa butikens behov och Nicklas berättade om hur detta görs och jämförde flera gånger med OsCommerce, som bland annat jag själv kör. Prestashop såg riktigt intressant ut och Nicklas berättade även lite om Prestaworks, som är ett fristående företag som kan tillhandahålla anpassade Prestashop-lösningar för den som inte vill göra hela anpassningsjobbet själv.
Sist ut var Greger som visade sin kommande version av http://www.electrokit.se/. Denna ligger på en plattform som heter Live Cart och Electrokit's shop är till ca 95% klar. Greger visade bland annat upp attributhanteringen som är mycket viktig för honom, vilken var mycket imponerande. Vi var många som förstod varför Greger fastnat för denna plattform. Vi fick även se några otroligt smidiga lösningar för att ändra i stilmallar mm, där Live Cart hade byggt in en variant av Firebug för Firefox för att kunna ändra stilmallar direkt i den aktuella bilden.
Greger visar Live cart
Efter detta var det dags för en mycket god lunch på Restaurang Jop's som ligger i en angränsande lokal till hotellet.
Sociala medier och olika erfarenheter
Direkt efter lunchen körde vi, 1,5 tim försenade, igång med nästa punkt på dagordningen: Sociala medier. Vi diskuerade lite om vilka sociala medier vi syns på, hur mycket tid vi lägger ner på att synas där och vilka resultat vi får ut av det. De flesta av oss hade en fanpage på Facebook och det fungerade i lite varierande grad. Vissa hade under perioder haft 30-40% av försäljningen från Facebook. Förutom att vi var eniga om att nedlagd tid var en mycket viktig faktor oavsett vilket av dessa sociala medier man pratar om så är det tveklöst olika mellan branscherna hur framgångsrikt det blir. Vi diskuterade även hur man på ett bra sätt via RSS-flöden kan sprida sina inlägg på flera av sina sociala medier samtidigt, ett system som bland annat Christian använde framgångsrikt.
SEO On page-optimering bör man göra själv
Sökoptimering var nästa punkt till diskussion. Även här delade alla med sig av sina erfarenheter, goda som dåliga och vi diskuterade de flesta aktörer i branschen. I vissa fall hade deltagare helt olika erfarenheter av samma företag, med allt från totalt fiasko till godkänt resultat. Tyvärr verkar det vara vanligt med lycksökare som inte sköter sina åtaganden mot staten och ett antal aktörer i branchen nämndes som är eller i närheten av att bli satta i likvidation pga ej inlämnade årsredovisningar mm. Panelen var ganska enig om att on page-arbetet är något man ska göra själv, man kan komma ganska lång med ganska lite kunskap. Dessutom finns det "ingen" som kan våra produkter och branscher så bra som vi själva, vilket ger oss en klar fördel jämfört med någon som gör jobbet åt oss. Off page-arbetet kunde man ta hjälp med när man känner att man inte har tid eller kunskap till det lilla sista. Det finns en del att tänka på vid upphandling av sådana tjänster, bla att tydliggöra för företaget vad det egna företaget står för, hur resultatet skall presenteras. Sedan gäller att övervaka, dels vad som skrivs och även att resultatet uppfylls. Joel tipsade om lite erfarenheter han hade där han bland annat köpt upp en domän med en befintlig websida som har med hans bransch att göra, vilken gav god trafik. Joel tipsade även om http://www.blogvertiser.se/ där man kan annonsera hos olika bloggare.
Julhandeln, finns den?
Erfarenheter från julhandeln var nästa ämne. I princip alla hade upplevt "julhandel", dock i lite olika utsträckning. Bernt gav oss andra ett tips att titta i almanackan och räkna i förväg, så att vi inte som han blev pappa mitt i julruschen. 😉 Eftersom de flesta av oss kände att vi hade koll på vår familjesituation så gick vi vidare med andra julrelaterade problem. Bernt hade i likhet med oss själva fått problem med avfall, dvs kartonger och annat emballage som ska tas hand om när verksamheten skalas upp stort väldigt snabbt. För övrigt hade panelen goda erfarenheter av julhandeln och hade varit väl förberedda och gjort goda affärer.
Skatteverket och deras regler, alltid kul!
En kanske för vissa tråkig del av företagandet är det här med bolagsformer, skatt, juridik mm som är förknippat med att vara egen företagare. Det fanns flera företagsformer i panelen, EF, AB samt ett AB som precis ombildats från HB. Vi pratade lite om både praktiska och skattemässiga fördelar med att driva AB, där man bland annat skiljer ut företagets ekonomi helt från sin privata. Det är dock viktigt att tänka på att ta ut en skaplig lön för att kunna få sjukpenning och föräldrapenning om man skulle behöva. Bernt pratade vidare en del om de juridiska skillnaderna mellan bolagsformerna och vad som händer med företaget om innehavaren skulle gå bort, vad händer med familjen om en företagande förälder försvinner. För den som har en kompanjon gäller dessutom att ha koll på kompanjonens familjesituation. Annica och Nicklas från Butikz.se berättade om liknande händelser som de upplevt i sin närhet och hur man efter det genomfört det som inte kan kallas annat än det perfekta företagargiftermålet: Iklädda arbetskläder på lunchen, med en kaffe på språng för att fira. Detta framkallade en hel del skratt men det var helt klart en mycket nyttig dragning av Bernt som gav en del att tänka på.
Öka lönsamheten i sin e-handel
Efter att eftermiddagskaffet hade avnjutits så började vi diskutera ett mycket intressant ämne: Hur man tjänar pengar genom E-handel, men på annat än att sälja varorna. Vi var överens om att stora delar av våra marginaler går åt till diverse tjänsteföretag som erbjuder plattformar, hosting, betalnings-, fakturerings- och frakttjänster, etc. Olika sätt att behålla så stor del av kakan själv som möjligt diskuterades, bland annat var vi några på plats som erbjuder egen fakturalösning. Även här konstaterades stora skillnader mellan branscherna, där vissa hade otroligt stora problem med kundernas betalningsmoral medan det i andra branscher var ett i princip icke existerande problem. Intressant ämne som vi med säkerhet kommer att återkomma till.
Berra diskuterar hur man behåller en större del av kakan själv.
Tobbe på knivbutik.se hade skickat in ett ämne som han ville ta upp till diskussion, nämligen produktfotografering. Förutom ett par handfasta utrustningstips så diskuterades vad som är viktigt när det gäller produktbilder, att det finns en linje och en genomgående tanke i bilderna. Dessutom bestämdes det att vi på nästa träff ska försöka få en lektion av en proffsfotograf som kommer med mer handfasta tips.
Efter en stunds fria diskussioner avslutades kvällen med en välsmakande middag på Jop's.
Ett jättetack till alla som var med och delade med sig av sina egna erfarenheter och kunskaper.
/Christer