Redan 2011 öppnade Unilever, ett brittisk-nederlÀndskt företag och en av vÀrldens största tillverkare av dagligvaror, en butik pÄ Alibabas marknadsplats Tmall.com. Nu utökar Unilever som bland annat stÄr bakom varumÀrkena Dove, Ben & JerryŽs och Lipton samarbetet med den kinesiska e-handelsjÀtten.
Samarbetet innebÀr bland annat att Unilever fÄr större tillgÄng till Alibabas olika distributionskanaler för att snabbare och enklare kunna nÄ konsumenter pÄ landsbygden. Man kommer Àven att fÄ tillgÄng till data frÄn Alibabas marknadsenhet, Alimama, för att kunna utveckla sin digitala marknadsföring i Kina.
â Alibaba Ă€r det ledande Internetföretaget i Kina, och det mest nytĂ€nkande. Det Ă€r inte bara en butik pĂ„ nĂ€tet, utan Ă€ven en plattform för onlinebetalningar, e-finans och e-handelslogistik. Samarbetet med Alibaba innebĂ€r att Unilever kan erbjuda konsumenter i Kina en bĂ€ttre service, sĂ€ger Marijn van Tiggelen, VD för Unilevers verksamhet i Nordasien.
Skydd mot piratkopior
Avtalet innebÀr ocksÄ att Unilevers produkter blir en del av Alibabas satsning Blue Star. Ett program dÀr varje produkt mÀrks med en unik QR-kod som gör det möjligt för konsumenten att kontrollera dess Àkthet och ursprung.
NÄgot som inte bara bidrar till att skydda Unilevers varumÀrke, utan Àven hjÀlper Alibaba i kampen mot förfalskningar pÄ deras marknadsplatser.
â Vi Ă€r vĂ€ldigt nöjda med att utöka vĂ„rt partnerskap med en branschledare som Unilever. Vi ser fram emot att bygga vidare pĂ„ vĂ„r framgĂ„ngssaga och ta samarbetet till nĂ€sta nivĂ„, sĂ€ger Daniel Zhang, koncernchef för Alibaba Group.
Â