DPDgroup är det näst största internationella nätverket för paketleveranser i Europa. Genom sina fyra kommersiella varumärken DPD, Chronopost, SEUR och Interlink Express levererar man dagligen 3 miljoner paket till mer än 230 länder.
Nu utökar man sitt samarbete med PostNord som inleddes redan 2002. Något som kommer att ge DPD Group bättre leveransmöjligheter i Norden.
– PostNord är den ledande leverantören av logistik- och e-handelstjänster i Norden och genom vårt partnerskap kan vi erbjuda DPD:s kunder tillgång till 5 800 serviceställen i de nordiska länderna, säger Christian Emery, vice ordförande för GeoPost, och vd för Europe DPDgroup.
Skräddarsydda leveranser
Det innebär samtidigt att DPD kommer att ta ha hand om PostNords internationella paketvolymer som skickas från Danmark, Sverige, Norge och Finland till resten av Europa. Något som ger PostNords kunder tillgång till DPD:s servicenät på mer än 20 000 ombud i tio europeiska länder där paket kan hämtas ut och returneras.
Samarbetet omfattar även nya mobila tjänster som ger kunderna möjlighet att kontrollera och skräddarsy sina leveranser. DPD:s leveranstjänst Predict, där kunder kan styra tid och plats för leverans, kommer därmed att bli tillgänglig även för paket som skickas från Norden.
– Vi är oerhört glada över att kunna erbjuda våra kunder en heltäckande och mer robust tjänst för den europeiska B2C-marknaden, som nu utökas med avancerat tjänsteinnehåll vid leverans, säger Peter Kjaer Jensen, chef för affärsområde Logistics i PostNord.