HUI gör varje år, på uppdrag av Handelsrådet, en kartläggning av den fysiska handeln i Sveriges län och kommuner. Analysföretaget konstaterar att trots e-handelns tillväxt så står den fysiska handeln för 89 procent av all handel i Sverige.
E-handeln står alltså för 11 procent, enligt HUI:s nu släppta kartläggning för 2019.
Enligt rapporten Handeln i Sverige 2019 så omsatte den fysiska handeln 692 miljarder kronor i fjol. Detta ska vara en ökning med 2,6 procent, jämfört med 2018. Stockholm, Göteborg och Malmö står tillsammans för närmare 21 procent av omsättningen i hela landet.
"Högre efterfrågan på sällanköpsvaror"
En positiv nyhet i rapporten, för butikerna, är att sällanköpshandeln växte under 2019, med totalt 1,8 procent. Från att ha stått helt still under 2018.
Den fysiska detaljhandeln som helhet gick bättre 2019 än föregående år. Dagligvaruhandeln drivs på av befolknings- och prisökningar, och sällanköpsvaruhandeln ökar efter ett svagt 2018 där e-handeln stod för all tillväxt. Det är främst en högre efterfrågan på sällanköpsvaror som bidrar till tillväxten i år, skriver HUI i ett pressmeddelande.
Starkast utveckling i detaljhandeln i Sverige hade Kungälv som ökade handeln med 417 miljoner kronor, en tillväxt med 17,5 procent.
Under kommande år förväntas e-handelns andel fortsätta att öka. E-handeln förväntas stå för en stor del av tillväxten i detaljhandeln – särskilt när det gäller sällanköpsvaruhandeln.