De senaste veckorna har en rad svenska handelsföretag inlett rekonstruktioner eller till och med tvingats sätta sin verksamhet i konkurs. Permitteringar och uppsägningar har närmast blivit vardag och flera aktörer rapporterar om kraftiga tapp i försäljningen.
Den negativa utvecklingen märks även hos varuhuskedjan Åhléns, som nu berättar om sin situation för Ehandel.
Åhléns har i likhet med stora delar av sällanköpsvaruhandeln haft stora tapp på besökare och omfattande påverkan på försäljning och resultat. De större enheterna påverkas mest och några få varuhus visar bättre utveckling. Ljusglimten är e-handeln som visar tillväxt i dessa tider. Vi ser tydligt att kunder ändrar sina köpbeteenden och handlar online i större utsträckning. Dock kompenserar e-handeln inte på långa vägar för det totala försäljningsbortfallet, säger Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef på Åhléns.
Ska utveckla e-handeln
Nyligen stängde Åhléns sitt varuhus i Birsta i Sundsvall. Inom kort försvinner också företagets fysiska butik i Nacka. Beslutet att stänga i Nacka togs dock redan i höstas och har enligt Weronica Nilsson ingenting med coronaviruset att göra.
Vi ställer höga krav på alla våra varuhus vad gäller läge, kundunderlag och lönsamhet och beslutet om nedläggning är fattat utifrån en helhetsbedömning. Vi har två varuhus närliggande varandra, Sickla och Nacka, och vi har valt att satsa på Sickla då vi tror på vår verksamhet där och bedömer att den har bättre förutsättningar för lönsamhet. Vi väljer därför att stänga vårt varuhus i Nacka Forum. Sista försäljningsdag för vårt varuhus i Nacka Forum är den 31 maj.
Har ni fler stängningar på gång?
I dagsläget har vi ingen information om eventuella stängningar och vi fokuserar på att utveckla varuhus som möter våra högt ställda krav och på att utveckla vår e-handel. Vi ska fortsätta ge kunden flera valmöjligheter genom att erbjuda en marknadsplats som samlar många olika produkter, tjänster och varumärken under ett tak.
Permitterar i varuhusen
De senaste veckorna har Åhléns bland annat testat utomhuskassor i centrala Stockholm, samt utökat sitt erbjudande inom hemleveranser och Click & Collect. Företaget har tvingats se över sina kostnader, bland annat på personalsidan där vikarier och provanställda har sagts upp.
Samtliga tjänstemän på servicekontoret och en stor del av varuhusmedarbetarna är permitterade på 20 till 60 procent i enlighet med regeringens stödprogram, säger Weronica Nilsson.