Flera gånger under det gångna kvartalet har Ica släppt nyheter på temat försäljningsökning i spåren av coronaviruset. När kunderna dessutom började hamstra varor, såg det nästan ut att gå lite väl bra för livsmedelsjätten.
LÄS ÄVEN: Ica-butiker stoppar e-handeln efter hamstring: "Extra hårt tryck"
Nu på morgonen presenterade Ica sin rapport för det första kvartalet, och det visar sig åter igen att bolaget har lagt ett par starka månader bakom sig. Koncernens omsättning ökade med 8,1 procent till strax under 30,4 miljarder kronor. Rörelseresultatet ökade samtidigt från 1,31 miljarder, vilket kan jämföras med 1,125 miljarder samma månader förra året.
"Ett mycket speciellt kvartal"
Ica-koncernen sticker inte under stol med att coronapandemin har drivit på försäljningen.
Vi rapporterar idag ett mycket speciellt kvartal, präglat av en pandemi med en global påverkan ingen av oss har upplevt tidigare. För oss innebar det ett plötsligt och massivt ökat försäljningstryck med bunkring av produkter, som under en period skapade stora utmaningar för hela verksamheten. Även om denna mycket intensiva period är över så kommer effekterna av den pågående covid-19-pandemin sannolikt att prägla samhället och vår verksamhet för lång tid framöver, säger Ica Gruppens vd Per Strömberg i ett uttalande.
Livsmedelsaktören har flera pågående insatser för att hantera krisen som Covid-19 fört med sig.
Det kan exempelvis vara att förenkla mat- och apoteksinköp via nya hemleverans- och beställningstjänster och att stödja lokala producenter. Därtill kommer de många lokala initiativ som ICA-handlarna genomför. Vi kan också nämna vårt nyligen annonserade samarbete med Röda Korset för hemleverans av mat och läkemedel till riskgrupper, skriver företaget i ett pressmeddelande.