ANNONS

Säljet rusar efter kritiserat corona-inlägg

Katrin Zytomierska
Foto: Cleaneating.se

Influencer anklagas för att försöka tjäna pengar på viruset.

 

 

ANNONS

Kändisprofilen och entreprenören Katrin Zytomierska grundade hälsolivsmedelsbolaget CleanEating.se år 2012. Under 2019 ökade omsättningen med 45 procent och landade på 25,3 miljoner kronor. Resultatet (EBIT) steg med hela 246 procent och företaget summerade 4,5 miljoner kronor.

Men nu har Katrin Zytomierskas reklam för Clean Eating, som hon publicerade på sin privata Instagramprofil, anmälts till Konsumentverket. Det rapporterar DN.

Den anmälda reklamen, som publicerades förra veckan och handlar om en omega3-olja, har upprört många. Inlägget har i dagsläget över 600 kommentarer varav många är upprörda över hur Katrin kopplar ihop oljan med coronaviruset.

Det är en sjuk slump att vår omega3-olja kommer nu, jag är så otroligt tacksam för det! Timingen kunde inte varit mer perfekt. I tider som dessa med ett läbbigt Corona-virus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar. Vi har letat och skapat den här oljan länge. Den innehåller den högsta mängden DHA och EPA och är berikad med extra omega 9 från olivolja och D3. Den är skapad för att efterlikna kosten som de har i de blå zonerna, ni vet där världens hälsosammaste människor lever. Omega 3 och DHA saknas i vår moderna kost och även i våra tillskott. Vår olja har mycket av det i sig och det behöver vi för att skapa ett starkt immunförsvar.

Polyfenolerna i omega 9 i kombination med vitamin D ger ett extra skydd mot influensa. Jag vill starkt rekommendera er att börja ta en sked av vår olja för att skydda er i bästa mån. Den är dyr, men den är det för att den måste vara det. Det är väl investerade pengar i er hälsa. Det här är ingen produkt som vi tjänar pengar på utan en produkt vi valt att sälja för att visa att vi bryr oss om hälsan på riktigt. Pengar tjänar vi på andra saker. Ta hand om er folket! skriver Katrin i inlägget.

Personen som anmälde inlägget hävdar att det innehåller "felaktig och vilseledande information", bland annat att smittorisken kan minska med hjälp av produkten.

Det är rätt allvarligt att influencers kan påstå vad som helst och göra det helt oemotsagda, säger anmälaren.

Risken är att människor köper omega-3 och tror att de är skyddade mot viruset. Då kanske de slutar att följa Folkhälsomyndighetens uppmaningar. Men framför allt kan personer börja tvivla på de som sitter på den riktiga kunskapen.

Enligt Konsumentverket är dock den ovan nämnda anmälaren inte ensam.

Vi har noterat att det har kommit in flera anmälningar. Det är uppmärksammat och våra jurister får titta på det, säger Christina Celsing, presskommunikatör på myndigheten, till tidningen.

Åsikterna är dock delade i inläggets kommentarsfält på Instagram. Många försvarar Katrin och menar att hon inte alls skriver att oljan skyddar mot coronaviruset men att det kan stärka immunförsvaret.

Det är klart att det alltid finns en liten grupp människor som tycker att det man skriver är felaktigt eller att man är en vidrig människa. Det ingår i rollen som offentlig person. Jag skrev inlägget för fem dagar sedan och då hade vi inte samma läge i Sverige som vi har just nu. Människor börjar bli mer rädda och stressade, med all rätt. Om jag la ut inlägget i dag hade jag valt att ta bort ordet corona, säger Katrin Zytomierska till DN.

Det har inte varit någon mindre efterfrågan. Det är det som är provocerande för den här klicken människor som reagerar.

På sin Instagram har Katrin Zytomierska nu publicerat ett öppet brev till, enligt henne, 120 personer som gjort en anmälan till Konsumentverket.

I brevet tackar hon bland annat dem som anmält hennes inlägg samt all media som rapporterat om händelsen, då uppmärksamheten ska ha bidragit till ökad försäljning.

Jag måste börja med att tacka den 0,7 promille av de totala antalet mottagare som reagerat negativt och anmält mig till Konsumentverket. Det har naturligtvis gynnat min försäljning att få artiklar i samtliga tidningar i Sverige, så inleder hon sitt brev.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se