ANNONS

Säljet rasade och förlusten svällde - innan förvärvet

Mikael Boström, vd på Glimja (t.v) och Torulf Rosvall, grundare av Happy Green

Dyster utveckling innan nya ägaren klev in.

ANNONS

Den 7 augusti skrev vi om att e-handlaren Glimja förvärvade den förlusttyngda och Bonnier News-ägda e-handeln Happy Green. Och nu har vi siffrorna på exakt hur det gick för Happy Green under 2022.

Det visar sig att man upplevde en dyster utveckling även förra året. Försäljningen minskade ytterligare, från 25 till 19 miljoner kronor - den lägsta siffran sedan året bolaget grundades, 2017, då omsättningen stannade vid 7,6 miljoner.

Samtidigt svällde förlusten, efter finansiella poster, från -6,4 till -7,6 miljoner, jämfört med samma period förra året. Efter ett koncernbidrag på 7,6 miljoner skrevs dock det slutliga resultatet till -3 182 kronor.

Vi intervjuade den nya ägaren Glimjas grundare och vd, Mikael Boström i samband med förvärvet. Han kunde inte avslöja köpeskillingen, på grund av sekretess. Men i rådande tider är det av allt att döma fyndläge, när aktörer vill kapa förlustposter.

Det är generellt så på marknaden nu, och i e-handeln specifikt, att det är mer köpläge än säljläge, sa Mikael Boström då.

Han sa också att Happy Greens ska vara lönsamt i Glimjas verksamhet.

De stora puckarna är att tillsammans får vi en större volym, som gör att vi också kan få bättre priser och därigenom bättre marginaler. Dessutom har vi internt redan alla funktioner som de fick driva själva. Så i vår verksamhet är Happy Green lönsamt.

LÄS ÄVEN: Nya ägaren avslöjar - så ska de vända miljonförlusterna: "Vill växa"

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap