USA är idag Garden Glorys största marknad, men inte enda. Något som också bidragit till den aktuella situationen. Eftersom Garden Glory tillverkar sina produkter i Sverige och säljer utomlands, har lager krävts i både USA och Australien. Och när kostnaderna ökade och intäkterna bromsade in, blev läget ohållbart.
Med anledning av detta har bolagets likviditet varit ansträngd en längre tid, men när sommarmånaderna endast nådde en försäljning som var 38 procent under budget blev läget mycket ansträngt och bolaget har hamnat i en ohanterbar situation, står det i dokumenten.
Garden Glory har nu skulder på 4 miljoner kronor till prioriterade fordringsägare och en skuld till Skatteverket på över 1 miljon kronor. Företaget har dock tillgångar i form av utestående kundfordringar på cirka 600 000 kronor, och ett varulager värt nästan 17 miljoner kronor.
Vi har ett livskraftigt bolag med stora möjligheter att återgå till lönsam tillväxt och fortsätta vår resa som ett starkt varumärke inom design för utomhusmiljön. Genom att optimera våra resurser och anpassa oss till marknadens utveckling, kan vi fokusera på att utveckla vårt erbjudande och leverera de unika och eftertraktade produkter som våra kunder uppskattar världen över, kommenterar grundaren Linda Brattlöf i ett mejl till sajten.
Under tiden som Garden Glory befinner sig i rekonstruktion ska verksamheten fortsätta som vanligt.