ANNONS

Säljares olagliga knep för att hamna först hos e-handelsjätten

Desperata metoder?

ANNONS

Att hamna överst i sökningar är inte bara något som e-handlare strävar efter hos Google. I USA, där Amazon kontrollerar runt hälften av all e-handel, så är det kanske ännu viktigare att hamna överst på Amazons marknadsplats. Till exempel när konsumenter söker efter den typen av produkt som du säljer.

Många tredjepartssäljare drömmer om att vara Amazons “choice”, det vill säga utvalda produkt, och bli markerade som “bästsäljare”. I jakten på dessa utnämningar finns det dock vissa som tar till otillåtna metoder.

Nyligen publicerade den relativt stora YouTube-kanalen LockPickingLawyer en video som visar upp en av dessa metoder för att hamna överst hos Amazon. LockPickingLawyer recenserar för övrigt lås av olika typer och visar på deras brister.

Han som driver kanalen valde nyligen att recensera ett låsbart nyckelskåp som Amazon pekat ut som “Amazon Choice” och “Amazon Bestseller”. Nyckelskåpet kostade 20 dollar och hade väldigt många femstjärniga recensioner. Detta trots att LockPickingLawyer, som recenserat tusentals lås, aldrig hört talas om det.

Halva summan i presentkort

Det ska dock inte ha tagit lång tid innan det uppdagades varför låset hamnade först hos Amazon. I lådan med nyckelskåpet fanns nämligen ett presentkort på 10 dollar som kunden kunde lösa in om han eller hon valde att skriva, du gissade rätt, en femstjärnig recension. Kortet avslutas även med ett “viktigt meddelande” om att man inte får prata om eller göra inlägg om presentkortet i sin recension, vilket i så fall invaliderar presentkortet.

LockPickingLawyer konstaterar att detta lär vara otillåtet enligt Amazons regler och förmodligen även olagligt i USA. Han fortsätter sedan med att visa hur enkelt kombinationslåset går att knäcka och öppnar det på ungefär 15 sekunder utan att veta kombinationen. Det är alltså inte LockPickingLawyers "choice" av nyckelskåp.

Efter att videon publicerats i förra veckan så har givetvis några av LockPickingLawyers över en miljoner följare valt att skriva sina egna recensioner, där de pekar ut företagets metoder. Något som dock stoppats enligt kommentarer på YouTube-videon.

"Amazon har upptäckt ovanlig recensions-aktivitet för denna produkt. På grund av denna aktivitet har vi begränsat den här produkten till enbart verifierade köprecensioner."

Så de enda som kan recensera den nu är de som blivit mutade. Underbart, skriver en användare på YouTube.

Videon i sin helhet kan ni se nedanför:

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se