48 timmar. Så lång tid tog det till Lykos julkalender sålde slut. Företaget har tidigare år endast haft en variant av julkalender, men valde i år att satsa på tre olika; Budget, Lyx samt en kalender för män. De två senare finns fortfarande kvar i ett antal exemplar medan budgetkalendern alltså gick åt i rekordfart.
Vi hade tagit i så mycket att vi trodde det skulle räcka till slutet av november. Så det var överraskande, säger Lykos vd Rickard Lyko till Ehandel.
Hur många hade ni köpt in?
Vi har valt att inte gå ut exakt med hur många vi tog in men jag kan säga att det var flera tusen.
"Drar upp volymerna nästa år"
Även lyxkalendern och kalendern för män har enligt Rickard Lyko varit oväntat populära.
Det är value for money. Man får många produkter så det är ett bra sätt att testa någonting nytt, vilket det kanske finns ett ännu större behov av nu med Covid-19 då det är mindre fysisk handel.
Är det någon speciell kundgrupp som ni märker gärna köper kalendrar?
Nej, den analysen har vi inte gjort. Men vi ser att kalendern för män ofta säljs i kombination med någon av de andra kalendrarna så där kan man ju tänka sig att det rör sig om en present.
Rickard Lyko berättar att det är ett gediget arbete att dels sätta ihop kalendrarna och avgöra hur många man ska ta in, samt hur de ska marknadsföras. Årets lyxkalender promotas av Youtuber-paret Jocke och Jonna Lundell, medan budgetvarianten endast visats upp i Lykos egna kanaler. Arbetet med kalendrarna drog igång i våras och redan nu påbörjar man så smått planeringen inför nästa år.
Vi får se till att dra upp volymerna inför nästa år.