För två år sedan hamnade Partykungen i blåsväder när det visade sig att företaget hade sålt en maskeraddräkt med namnet “Afrikansk kvinna”. Dräkten, som lovade att ta kunden “till Afrika på en sekund” ledde till besöksrekord på Partykungens sajt, men den ångerfulle vd:n Joel Svensson menade att företaget inte ville ha black face-produkter på sin sida och därför borde ha reagerat.
"Ett mänskligt fel"
Nu har en ny Halloween-miss uppdagats. Hos e-handlaren Funidelia har nämligen dräkter med namn som “slampig häxa” och “olydig hondjävul” sålts - till barn. Det rapporterar flera stora medier. Att ett plagg som ska bäras av barn marknadsförs som “slampigt” har kanske inte helt oväntat orsakat en mindre kritikstorm i sociala medier, där personer beskriver tilltaget som “sexistiskt”, “oacceptabelt” eller kort och gott “för jävligt”.
Företaget Funidelia är enligt Expressen baserat i Spanien, men har en svensk hemsida och en Facebooksida där produkterna marknadsförs. Företagets svenska vd Carlos Larraz Nasarre säger sig till tidningen att namnen har att göra med “en dålig översättning från spanska”.
- Det är hela förklaringen och inte något vi gjort avsiktligt. Vi åtgärdar omedelbart detta. Vi bedriver vår verksamhet på 14 olika språk och har 30 000 olika produkter. Det här var ett mänskligt fel, säger han, och tillägger:
- Vi ber självklart om ursäkt.
Ska gottgöra med välgörenhet
Ehandel.se har kollat företagets spanska sida och kan bekräfta att den aktuella häxdräkten har ett spanskt namn som kan översättas till "slampig häxdräkt för flickor". Google Translate väljer dock den säkra linjen och översätter namnet till "Häxedräkt till flicka".
I ett inlägg på sin Facebooksida beskriver Funidelia sig som ett ungt bolag, som ibland begår misstag - “i det här fallet ett oförlåtligt sådant”. Företaget planerar att gottgöra sitt misstag genom att skänka 10 000 kronor till en hjälporganisation “avsedd för barn i nöd”. I skrivande stund finns Funidelias "slampig häxa"-dräkt kvar på företagets svenska sida med samma namn som tidigare.