ANNONS

Sålde hela företaget - nu lanserar de en kollektion ihop

Tony Holmberg
Foto: Ica Gruppen

"Det goda samarbetet består".

ANNONS

I våras sålde Ica Gruppen Hemtex till det norska heminredningsföretaget Kid, och avyttrade i samband med det alla sina aktier i bolaget. Affären innebar en reaförlust för Ica Gruppen på 400 miljoner kronor, men koncernens vd Per Strömberg var nöjd ändå.

Hemtex medarbetare får nu en ny ägare med ett tydligt fokus på hemtextil vilket jag tror gör bolaget starkare, sade han i en kommentar.

LÄS ÄVEN: Köpte Hemtex av Ica - planerar att öppna 20 nya butiker

Redan när försäljningen ägde rum stod det dock klart att Ica gärna ville fortsätta sälja Hemtex produkter. Och nu tar parterna sitt nya samarbete ett steg längre än så - de ska nämligen lansera en ny kollektion ihop. De ska enligt ett pressmeddelande kombinera mat och inredning, och finnas tillgänglig i Icas e-handel samt i ett urval av kedjans fysiska butiker.

Samarbetar även med finsk aktör

Satsningen går under namnet Hemtex24h och har tidigare lanserats i Finland, då i samarbete med dagligvaruaktören Kesko.

Dagens kunder vill mötas av nya upplevelser i butik och kunna handla både mat och inredning samtidigt. Vi tror att kunderna kommer uppskatta Hemtex24h med ett brett utbud av textilier och inredningsdetaljer för hemmet – produkter som kan användas dygnet runt. På så sätt kan vi göra varje dag lite enklare för våra kunder, säger Tony Holmberg, ansvarig för avdelningen Special på Ica Sverige, i ett pressmeddelande.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap